Asiakastyytyväisyyskysely pitkäaikaistyöttömien terveystarkastuksista
Tojkander, Taija; Aaltonen, Asta (2012)
Tojkander, Taija
Aaltonen, Asta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168474
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä asiakastyytyväisyyskysely Hämeenlinnan työvoiman palvelukeskuksen terveystarkastuksissa käyneille asiakkaille. Hämeenlinnan seudun työvoimanpalvelukeskus tilasi Hämeen ammattikorkeakoululta tutkimuksen pitkäaikaistyöttömien terveystarkastuksista, joita on tehty vuodesta 2009 alkaen.. Terveystarkastuksia ei ollut aiemmin tutkittu asiakastyytyväisyyden näkökulmasta, joten opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa asiakkaiden kokemuksia terveystarkastusten toteutuksesta ja sisällöstä.
Teoreettinen viitekehys koostuu pitkäaikaistyöttömien terveyden tueksi säädetyistä lainsäädännöistä ja kansallisista hankkeista. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan pitkäaikaistyöttömien palvelujen tarvetta ja työttömyyden vaikutuksia yksilön terveyteen. Tutkimusmateriaalia koottiin laajasti sosioekonomisista terveyseroista ja työttömyydestä.
Opinnäytetyön kehittämiskohteena oli Hämeenlinnan työvoiman palvelukeskuksen tarjoamat terveystarkastukset, joita tutkittiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka suunniteltiin yhteistyökumppaneiden kanssa. Kyselylomakkeet lähetettiin 130 työvoiman palvelukeskuksen asiakkaille, jotka olivat käyneet terveystarkastuksissa 2009 - 2010 välisenä aikana.
Kyselyn vastauksista selvisi, että asiakkaat olivat tyytyväisiä heille suunnattuihin terveystarkastuksiin. Asiakkaat kokivat, että terveystarkastukseen oli varattu riittävästi aikaa ja he saivat riittävästi terveysneuvontaa ja tietoa saatavilla olevista terveyspalveluista. Vastauksista ilmeni kuitenkin, että vain kolmasosa asiakkaista oli hakeutunut terveydenhoitajan suosittelemiin terveyspalveluihin. Terveystarkastus ei edistä asiakkaiden aktiivista hakeutumista työelämään, mutta tärkeää on kuitenkin, että pitkäaikaistyöttömät olivat päässeet terveyspalvelujen piiriin.
Teoreettinen viitekehys koostuu pitkäaikaistyöttömien terveyden tueksi säädetyistä lainsäädännöistä ja kansallisista hankkeista. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan pitkäaikaistyöttömien palvelujen tarvetta ja työttömyyden vaikutuksia yksilön terveyteen. Tutkimusmateriaalia koottiin laajasti sosioekonomisista terveyseroista ja työttömyydestä.
Opinnäytetyön kehittämiskohteena oli Hämeenlinnan työvoiman palvelukeskuksen tarjoamat terveystarkastukset, joita tutkittiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka suunniteltiin yhteistyökumppaneiden kanssa. Kyselylomakkeet lähetettiin 130 työvoiman palvelukeskuksen asiakkaille, jotka olivat käyneet terveystarkastuksissa 2009 - 2010 välisenä aikana.
Kyselyn vastauksista selvisi, että asiakkaat olivat tyytyväisiä heille suunnattuihin terveystarkastuksiin. Asiakkaat kokivat, että terveystarkastukseen oli varattu riittävästi aikaa ja he saivat riittävästi terveysneuvontaa ja tietoa saatavilla olevista terveyspalveluista. Vastauksista ilmeni kuitenkin, että vain kolmasosa asiakkaista oli hakeutunut terveydenhoitajan suosittelemiin terveyspalveluihin. Terveystarkastus ei edistä asiakkaiden aktiivista hakeutumista työelämään, mutta tärkeää on kuitenkin, että pitkäaikaistyöttömät olivat päässeet terveyspalvelujen piiriin.