Sosiaalinen media ja painotuotesukupolvi : millaisia merkityksiä ja arvotuksia kirjallisen sivistyksen aikana kasvaneet internetin käyttäjät antavat sosiaaliselle medialle?
Tamminen, Pauliina (2012)
Tamminen, Pauliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168465
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vuosien 1937–1980 välillä syntyneiden internetin käyttäjien suhdetta sosiaaliseen mediaan ja arvioida, millaisia merkityksiä ja arvotuksia he palveluille antavat. Tutkittavan ikäryhmän edustajia yhdistää vahva yhteys kirjalliseen sivistykseen ja kirjalliseen julkisuuskäsitykseen. Enemmistö tutkittavista henkilöistä oli syntynyt ennen 1960-lukua, joten tutkimustuloksienkin voi katsoa kuvaavan parhaiten heidän ikäryhmäänsä.
Empiirisen tutkielmani aineistona on käytetty ET-lehden verkkosivustolla, nettiET-sivustolla olleen kyselytutkimuksen vastauksia. Vastaajia oli kaikkiaan 314 henkeä. Vastaajista otettiin lähempään tarkasteluun tutkielman kannalta iän puolesta sopiva 96 hengen ryhmä ja vastauksia tulkittiin määrällisesti. Kysely oli esillä nettiET-sivustolla kevättalvella vuonna 2012. Tutkielmaan on haettu perspektiiviä ja näkökulmaa joukkoviestinnän historiasta ja mediatutkimuksesta, erityisesti mediasukupolvi- ja julkisuuskäsityksestä.
Kyselytutkimuksen tuloksissa korostui ihmissuhteiden merkitys vastaajille: sosiaalista mediaa käytettiin ihmissuhteiden ylläpitämiseen sekä pinnallisesti, että syvällisemmällä tasolla. Osin sosiaalinen media oli korvannut varhempia viestintävälineitä ja osin se auttoi tilanteessa, jossa viestiminen ei olisi muiden viestimien välityksellä mahdollista.
Empiirisen tutkielmani aineistona on käytetty ET-lehden verkkosivustolla, nettiET-sivustolla olleen kyselytutkimuksen vastauksia. Vastaajia oli kaikkiaan 314 henkeä. Vastaajista otettiin lähempään tarkasteluun tutkielman kannalta iän puolesta sopiva 96 hengen ryhmä ja vastauksia tulkittiin määrällisesti. Kysely oli esillä nettiET-sivustolla kevättalvella vuonna 2012. Tutkielmaan on haettu perspektiiviä ja näkökulmaa joukkoviestinnän historiasta ja mediatutkimuksesta, erityisesti mediasukupolvi- ja julkisuuskäsityksestä.
Kyselytutkimuksen tuloksissa korostui ihmissuhteiden merkitys vastaajille: sosiaalista mediaa käytettiin ihmissuhteiden ylläpitämiseen sekä pinnallisesti, että syvällisemmällä tasolla. Osin sosiaalinen media oli korvannut varhempia viestintävälineitä ja osin se auttoi tilanteessa, jossa viestiminen ei olisi muiden viestimien välityksellä mahdollista.