Asiakaskysely aluehoitajien vastaanottotoiminnasta Äänekosken ja Suolahden terveysasemilla
Kautto, Minna; Samula, Marketta; Salminen, Maija (2012)
Kautto, Minna
Samula, Marketta
Salminen, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168463
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia vuonna 2009 Äänekoskella ja Suolahdessa
aloitetusta aluehoitajien vastaanottotoiminnasta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat aluehoitajan vastaanotolla asioivat asiakkaat.
Tutkimuksen toteutimme kvantitatiivisella, eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Kysely toteutettiin paperilomakkeilla, jotka sisälsivät 16 strukturoitua, suljettua kysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Tutkimuksen ajankohdaksi valittiin joulukuu 2011. Asiakkaat vastasivat kyselyyn aluehoitajalla käynnin jälkeen,mutta kyselyyn oli mahdollista vastata myös kotona ja postittaa vastaukset viikon sisällä vastaanottokäynnistä.
Aineisto analysoitiin SPSS -ohjelmalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden kokemuksia
aluehoitajien palvelusta, asiantuntijuudesta ja kehittämistarpeista.
Kyselylomakkeista saatujen tulosten mukaan aluehoitajien ammattitaito koettiin hyvänä. Asiakkaat olivat
myös tyytyväisiä aluehoitajalta saamaansa palveluun ja jatkohoidon ohjeistukseen. Kehittämistä toivottiin
Suolahden vastaanottotiloihin. Lisäksi toivottiin ajan tasalla olevia yhteystietoja aluehoitajille.
Toivomme, että tutkimuksestamme on hyötyä toimeksiantajalle, joka pystyy asiakkailta saadun palautteen
kautta kehittämään vastaanottotoimintaa entistä paremmaksi
aloitetusta aluehoitajien vastaanottotoiminnasta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat aluehoitajan vastaanotolla asioivat asiakkaat.
Tutkimuksen toteutimme kvantitatiivisella, eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Kysely toteutettiin paperilomakkeilla, jotka sisälsivät 16 strukturoitua, suljettua kysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Tutkimuksen ajankohdaksi valittiin joulukuu 2011. Asiakkaat vastasivat kyselyyn aluehoitajalla käynnin jälkeen,mutta kyselyyn oli mahdollista vastata myös kotona ja postittaa vastaukset viikon sisällä vastaanottokäynnistä.
Aineisto analysoitiin SPSS -ohjelmalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden kokemuksia
aluehoitajien palvelusta, asiantuntijuudesta ja kehittämistarpeista.
Kyselylomakkeista saatujen tulosten mukaan aluehoitajien ammattitaito koettiin hyvänä. Asiakkaat olivat
myös tyytyväisiä aluehoitajalta saamaansa palveluun ja jatkohoidon ohjeistukseen. Kehittämistä toivottiin
Suolahden vastaanottotiloihin. Lisäksi toivottiin ajan tasalla olevia yhteystietoja aluehoitajille.
Toivomme, että tutkimuksestamme on hyötyä toimeksiantajalle, joka pystyy asiakkailta saadun palautteen
kautta kehittämään vastaanottotoimintaa entistä paremmaksi