Yleissivistävän koulutuksen paloturvallisuuskulttuurin nykytila : The current state of fire safety culture in general education
Pitkänen, Jani (2012)
Pitkänen, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168442
Tiivistelmä
Kouluissa tapahtuvat onnettomuudet ja tulipalot herättävät aina laajaa julkisuutta ja keskustelua koulujen turvallisuudesta. Paloturvallisuuden osalta huoli ei ole aiheeton, sillä yleissivistävän koulutuksen rakennuksissa tapahtuu rakennuspalo tai rakennuspalovaara joka viides päivä ja näin ollen koulujen paloturvallisuuskulttuuriin tutustuminen on varsin mielenkiintoista.
Yleissivistävästä koulutuksesta tähän tutkimukseen valittiin peruskoulut ja lukiot, sillä ne edustavat yleissivistävän koulutuksen kokonaisuudesta enemmistöä ja ovat muutenkin tutkijalle tuttuja. Paloturvallisuuskulttuurilla on tässä työssä oma erityinen käsitteensä. Se sisältää keskeiset tutkimuskysymykset ja tavoitteet, jotka liittyvät paloturvallisuuden opetustyössä käytettäviin menetelmiin ja materiaaleihin, koulujen ja pelastuslaitoksen väliseen yhteistyöhön. Lisäksi työssä käsitellään uudistuneen pelastuslain velvoitteet kouluympäristössä. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat koulujen rehtorit, jotka vastaavat koulunsa turvallisuudesta ja sen myötä heillä on myös paras kokonaiskuva kaikista turvallisuuteen liittyvistä asioista, myös paloturvallisuudesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin faktorianalyysia, ristiintaulukointia sekä tuloksien suoraa analysointia. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa tiedot kerättiin web-pohjaisella kyselylomakkeella.
Tutkimuksen tuloksina selvisivät, mitkä opetusmenetelmät ja materiaalit ovat koulujen suosiossa, kuinka koulujen ja pelastuslaitosten välinen yhteistyö sujuu sekä mitä kaikkea on otettava huomioon uudistuneen pelastuslain myötä koulujen paloturvallisuusasioissa ja -suunnittelussa. Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista voidaan todeta paloturvallisuuskulttuurin olevan olemassa ja kehittymässä oikeaan suuntaan. Opetustyössä niin oppitunnit kuin käytäntö kuuluvat käytettäviin menetelmiin, ja yhteistyötä pelastuslaitoksen kanssa tehdään lähes poikkeuksetta.
Yleissivistävästä koulutuksesta tähän tutkimukseen valittiin peruskoulut ja lukiot, sillä ne edustavat yleissivistävän koulutuksen kokonaisuudesta enemmistöä ja ovat muutenkin tutkijalle tuttuja. Paloturvallisuuskulttuurilla on tässä työssä oma erityinen käsitteensä. Se sisältää keskeiset tutkimuskysymykset ja tavoitteet, jotka liittyvät paloturvallisuuden opetustyössä käytettäviin menetelmiin ja materiaaleihin, koulujen ja pelastuslaitoksen väliseen yhteistyöhön. Lisäksi työssä käsitellään uudistuneen pelastuslain velvoitteet kouluympäristössä. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat koulujen rehtorit, jotka vastaavat koulunsa turvallisuudesta ja sen myötä heillä on myös paras kokonaiskuva kaikista turvallisuuteen liittyvistä asioista, myös paloturvallisuudesta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin faktorianalyysia, ristiintaulukointia sekä tuloksien suoraa analysointia. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa tiedot kerättiin web-pohjaisella kyselylomakkeella.
Tutkimuksen tuloksina selvisivät, mitkä opetusmenetelmät ja materiaalit ovat koulujen suosiossa, kuinka koulujen ja pelastuslaitosten välinen yhteistyö sujuu sekä mitä kaikkea on otettava huomioon uudistuneen pelastuslain myötä koulujen paloturvallisuusasioissa ja -suunnittelussa. Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista voidaan todeta paloturvallisuuskulttuurin olevan olemassa ja kehittymässä oikeaan suuntaan. Opetustyössä niin oppitunnit kuin käytäntö kuuluvat käytettäviin menetelmiin, ja yhteistyötä pelastuslaitoksen kanssa tehdään lähes poikkeuksetta.