TAVARALIIKENTEEN LUVANVARAISUUDEN VALVONTA- LIIKKUVAN POLIISIN KOUVOLAN YKSIKÖN HENKILÖSTÖN NÄKEMYS NYKYISEN LAINSÄÄDÄNNÖN JA LUPAJÄRJESTELMÄN TOIMIVUUDESTA
Sollo, Jani (2012)
Sollo, Jani
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158415
Tiivistelmä
Tutkimuksen tekijä on työssään raskaanliikenteenvalvonnan yhteydessä havainnut, ettei luvanvaraiseen tavaraliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö tue tehokasta ja tarkoi-tuksenmukaista valvontaa. Keskustelut aiheesta muiden yksiköiden liikenteenvalvon-taa suorittavien henkilöiden kanssa tukee tätä olettamaa. Lisäksi poliisin liikenteen valvonnan yhteydessä havaitsemien kuljetusyritysten rikkomusten kirjaaminen valta-kunnalliseen liikenneluparekisteriin ei ole johtanut seuraamuksiin.
Teoriaosuus perustui EU-, sekä kansalliseen lainsäädäntöön, elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskusten (ELY-keskus) ja liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuihin sekä eri viranomaisten internet- sivustoihin. Tutkimuksen empiirisen osuuden tarkoitus oli kartoittaa liikkuvan poliisin Kouvolan henkilöstön näkemys nykyisen tavaraliikenne-lainsäädännön toimivuudesta ja miten sitä tulisi soveltaa. Tämä tehtiin paperisella ky-selylomakkeella. Lisäksi kyselyssä selvitettiin henkilöstön näkemys lupajärjestelmästä ja liikenneluparekisterin toimivuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta. Tutkija haastat-teli myös ELY-keskuksen edustajan, jotta tutkimukseen saatiin mukaan lupaviran-omaisen näkemys siitä, miksi lupia ei peruta rikkomuksien takia.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että liikkuvan poliisin Kouvolan yksikön henkilöstö oli sitä mieltä, ettei tavaraliikennelaki ole täysin selkeä kaikilta osin, eikä se tue tehokasta valvontaa. Henkilöstön näkemyksessä siitä, miten tavaraliikennelakia tulisi soveltaa, oli myös joissain kohdin poikkeamaa. ELY-keskuksen tarkastajan haastattelussa kävi ilmi, että poliisin havaitsemat rikkomukset eivät olleet vaikuttaneet lupien peruuttami-seen, mutta ne olivat vaikuttaneet lupaharkintaan uusien lupahakemusten ja lupien jat-kohakemusten yhteydessä, sekä aiheuttaneet varoituksia liikenteestä vastaaville henki-löille.
Teoriaosuus perustui EU-, sekä kansalliseen lainsäädäntöön, elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskusten (ELY-keskus) ja liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuihin sekä eri viranomaisten internet- sivustoihin. Tutkimuksen empiirisen osuuden tarkoitus oli kartoittaa liikkuvan poliisin Kouvolan henkilöstön näkemys nykyisen tavaraliikenne-lainsäädännön toimivuudesta ja miten sitä tulisi soveltaa. Tämä tehtiin paperisella ky-selylomakkeella. Lisäksi kyselyssä selvitettiin henkilöstön näkemys lupajärjestelmästä ja liikenneluparekisterin toimivuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta. Tutkija haastat-teli myös ELY-keskuksen edustajan, jotta tutkimukseen saatiin mukaan lupaviran-omaisen näkemys siitä, miksi lupia ei peruta rikkomuksien takia.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että liikkuvan poliisin Kouvolan yksikön henkilöstö oli sitä mieltä, ettei tavaraliikennelaki ole täysin selkeä kaikilta osin, eikä se tue tehokasta valvontaa. Henkilöstön näkemyksessä siitä, miten tavaraliikennelakia tulisi soveltaa, oli myös joissain kohdin poikkeamaa. ELY-keskuksen tarkastajan haastattelussa kävi ilmi, että poliisin havaitsemat rikkomukset eivät olleet vaikuttaneet lupien peruuttami-seen, mutta ne olivat vaikuttaneet lupaharkintaan uusien lupahakemusten ja lupien jat-kohakemusten yhteydessä, sekä aiheuttaneet varoituksia liikenteestä vastaaville henki-löille.