Osallisuus aikuisten avoimessa ryhmätoiminnassa
Tahvanainen, Suvi; Karttunen, Laura (2012)
Tahvanainen, Suvi
Karttunen, Laura
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158377
Tiivistelmä
Laadullisen opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia osallisuutta ja osallistumista, sekä niiden merkityksiä Joensuun Kansalaistalon avoimessa kädentaitoryhmässä. Opinnäytetyön tilaaja oli Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry:n oSallisuushanke Salli, jonka yhtenä päätavoitteena on heikossa asemassa olevien ihmisten osallisuuden lisääminen. Opinnäytetyön keskeisinä tutkimuskohteina olivat osallisuus ryhmässä, sen näkyminen ja kokeminen sekä ryhmän merkitykset osallistujille. Selvitimme myös osallistumisen motiiveja ja tutkimme osallistujien rooleja ryhmässä osallisuuden toteutumisen kannalta. Koska yksilön subjektius ja oma ääni ovat osallisuuden tärkeitä lähtökohtia, oli tavoitteenamme tutkia osallisuutta osallistujalähtöisesti, tuoden esille osallistujien omat kokemukset.
Keräsimme tutkimusaineiston toimimalla kädentaitoryhmän ohjaajina tammi – maaliskuussa 2012 ja havainnoimalla ryhmää ohjauksen lomassa. Havainnoinnin tueksi kehitimme toiminnallisia tiedonkeruumenetelmiä, joiden avulla täydensimme ja arvioimme havainnoimalla saatuja tietoja. Toiminnallisia tiedonkeruita toteutimme kädentaitoryhmässä yhteensä viisi ja niihin osallistuminen oli vapaaehtoista. Etenimme aineistolähtöisesti ja tutkimuskysymykset tarkentuivat tutkimusprosessin aikana.
Osallisuuden teema on ajankohtainen ja sillä on keskeinen rooli yhteisöpedagogin ammattiosaamisessa. Opinnäytetyön myötä saatiin tietoa aikuisten matalan kynnyksen avoimen ryhmätoiminnan kautta syntyvästä osallisuudesta. Kansalaistalo toimintaympäristönä tarjosi mahdollisuuden tarkastella osallisuutta huono-osaisuuden näkökulmasta, jolloin se voi näyttäytyä hyvin pieninäkin asioina. Näkyvästi merkityksellisiksi osallisuuskokemuksiksi nousivat ryhmässä syntyvä sosiaalinen vuorovaikutus ja vapaus osallistua itselle sopivimmilla tavoilla. Osallistujien tarve tuelle ja rohkaisulle nosti esiin myös osallistamisen ja mahdollistamisen tärkeyden osana ohjaajan tehtävää matalan kynnyksen toiminnassa.
Saadut tiedot aikuisten osallisuuskokemuksista ovat mielenkiintoisia, koska aikuisten osallisuutta on tutkittu huomattavasti lasten ja nuorten osallisuutta vähemmän. Yhteisöpedagogin opinnoissa painotetaan erityisesti nuorisotyön osaamista, mutta ammatillinen kenttä on paljon laajempi. Tieto ja osaaminen myös muiden ikäryhmien kanssa toimiessa ovat tarpeellisia. Vaikka keräsimme aineistoa opinnäytetyöhön vain yhdestä ryhmästä, uskomme tulosten pätevän myös muihin vastaavanlaisiin toimintoihin ja niitä voi soveltaa esimerkiksi muuta matalan kynnyksen ryhmätoimintaa suunniteltaessa. Samoin opinnäytetyötä varten kehittämiämme toiminnallisia tiedonkeruumenetelmiä voi soveltaa myös muissa ryhmissä osallisuuden ja toiminnan merkitysten selvittämisessä.
Keräsimme tutkimusaineiston toimimalla kädentaitoryhmän ohjaajina tammi – maaliskuussa 2012 ja havainnoimalla ryhmää ohjauksen lomassa. Havainnoinnin tueksi kehitimme toiminnallisia tiedonkeruumenetelmiä, joiden avulla täydensimme ja arvioimme havainnoimalla saatuja tietoja. Toiminnallisia tiedonkeruita toteutimme kädentaitoryhmässä yhteensä viisi ja niihin osallistuminen oli vapaaehtoista. Etenimme aineistolähtöisesti ja tutkimuskysymykset tarkentuivat tutkimusprosessin aikana.
Osallisuuden teema on ajankohtainen ja sillä on keskeinen rooli yhteisöpedagogin ammattiosaamisessa. Opinnäytetyön myötä saatiin tietoa aikuisten matalan kynnyksen avoimen ryhmätoiminnan kautta syntyvästä osallisuudesta. Kansalaistalo toimintaympäristönä tarjosi mahdollisuuden tarkastella osallisuutta huono-osaisuuden näkökulmasta, jolloin se voi näyttäytyä hyvin pieninäkin asioina. Näkyvästi merkityksellisiksi osallisuuskokemuksiksi nousivat ryhmässä syntyvä sosiaalinen vuorovaikutus ja vapaus osallistua itselle sopivimmilla tavoilla. Osallistujien tarve tuelle ja rohkaisulle nosti esiin myös osallistamisen ja mahdollistamisen tärkeyden osana ohjaajan tehtävää matalan kynnyksen toiminnassa.
Saadut tiedot aikuisten osallisuuskokemuksista ovat mielenkiintoisia, koska aikuisten osallisuutta on tutkittu huomattavasti lasten ja nuorten osallisuutta vähemmän. Yhteisöpedagogin opinnoissa painotetaan erityisesti nuorisotyön osaamista, mutta ammatillinen kenttä on paljon laajempi. Tieto ja osaaminen myös muiden ikäryhmien kanssa toimiessa ovat tarpeellisia. Vaikka keräsimme aineistoa opinnäytetyöhön vain yhdestä ryhmästä, uskomme tulosten pätevän myös muihin vastaavanlaisiin toimintoihin ja niitä voi soveltaa esimerkiksi muuta matalan kynnyksen ryhmätoimintaa suunniteltaessa. Samoin opinnäytetyötä varten kehittämiämme toiminnallisia tiedonkeruumenetelmiä voi soveltaa myös muissa ryhmissä osallisuuden ja toiminnan merkitysten selvittämisessä.