Työvoimakoulutuksen hankinta Hämeen ELY-keskuksessa : Vertailuperusteet ja niiden pisteytys
Kinnunen, Tuula (2012)
Kinnunen, Tuula
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158376
Tiivistelmä
Kinnunen, Tuula. 2012. Työvoimakoulutuksen hankinta Hämeen Elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskuksessa. Vertailuperusteet ja pisteytys. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Liiketalouden koulutusohjelma. Sivuja 53. Liitteet 1-2.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ammatillisen työvoimakoulutuksen hankintaprosessia tarjouspyynnön laatimisen ja tarjousten käsittelyvaiheen osalta Hämeen Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksessa. Tavoitteena on tutkia, mitä vertailuperusteita käytetään työvoimakoulutustarjousten vertailussa ja analysoida sitä, miten vertailuperusteiden pisteytys ja painoarvojen muuttaminen vaikuttaa kokonaistaloudellisuuden arviointiin vertailussa.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, jossa olen käyttänyt sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Aineiston keruumenetelminä käytin kvalitatiivisessa tutkimuksessa haastattelua ja havainnointia. Tutkimuksen kvalitatiivista aineistoa täydentää kvantitatiivisen tutkimuksen kyselylomake. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on työvoimakoulutuksen hankinta ja laki julkisista hankinnoista.
Tutkimus osoitti, että pisteytysmenetelmällä ja laadulle asetetuilla arviointikriteereillä on merkittävää vaikutusta siihen, saadaanko tarjouskilpailussa voittajaksi hinta-laatusuhteeltaan paras vai vain edullisin tarjous. Keskiarvohintaan perustuva hintavertailu antaa mahdollisuuden vaikuttaa laatukriteereillä tarjouskilpailun lopputulokseen. Mitä vähempi käytössä on laatukriteereitä, sitä enemmän ne saavat painoarvoa ja vaikuttavat kokonaistaloudelliseen edullisuuteen.
Asiasanat: työvoimakoulutus, laki julkisista hankinnoista, valintakriteerit, hintavertailu
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ammatillisen työvoimakoulutuksen hankintaprosessia tarjouspyynnön laatimisen ja tarjousten käsittelyvaiheen osalta Hämeen Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksessa. Tavoitteena on tutkia, mitä vertailuperusteita käytetään työvoimakoulutustarjousten vertailussa ja analysoida sitä, miten vertailuperusteiden pisteytys ja painoarvojen muuttaminen vaikuttaa kokonaistaloudellisuuden arviointiin vertailussa.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus, jossa olen käyttänyt sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Aineiston keruumenetelminä käytin kvalitatiivisessa tutkimuksessa haastattelua ja havainnointia. Tutkimuksen kvalitatiivista aineistoa täydentää kvantitatiivisen tutkimuksen kyselylomake. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on työvoimakoulutuksen hankinta ja laki julkisista hankinnoista.
Tutkimus osoitti, että pisteytysmenetelmällä ja laadulle asetetuilla arviointikriteereillä on merkittävää vaikutusta siihen, saadaanko tarjouskilpailussa voittajaksi hinta-laatusuhteeltaan paras vai vain edullisin tarjous. Keskiarvohintaan perustuva hintavertailu antaa mahdollisuuden vaikuttaa laatukriteereillä tarjouskilpailun lopputulokseen. Mitä vähempi käytössä on laatukriteereitä, sitä enemmän ne saavat painoarvoa ja vaikuttavat kokonaistaloudelliseen edullisuuteen.
Asiasanat: työvoimakoulutus, laki julkisista hankinnoista, valintakriteerit, hintavertailu