Kulttuurimatkailija museokaupassa : Case: Tehdasmuseo Verla
Lumenmaa, Riikka (2012)
Lumenmaa, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158367
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on museokaupan tuotevalikoiman ja myymäläympäristön uudistaminen. Tavoitteena on lisätä myymälän houkuttelevuutta paremmalla yleisilmeellä ja valikoimalla. Tehtävänä on myös tutustua matkailukohteiden yhteydessä oleviin myymälöihin. Työn lopputuloksena on toimeksiantajalle tehty kehittämisehdotus. Aihe on lähtöisin toimeksiantajani tehdasmuseo Verlan museokaupan kehittämistarpeista. Pohjois-Kymenlaaksossa sijaitseva Verla on vanha ruukkikylä, jossa metsäteollisuuden historia ja alkuperäisenä säilyneet rakennukset houkuttelevat matkailijoita vuosittain.
Tutkimusmenetelminä käytän benchmarking-menetelmää ja havainnointia. Benchmarking-menetelmän tarkoituksena on oppia hyviltä esikuvilta ja tällä tavoin parantaa yrityksen toimintaa. Valitsin työhöni kaksi vertailuyritystä: lahjatavaraliike Gift Duetton ja Pro Puu -keskuksen myymälän. Näiden kahden vertailuyrityksen avulla etsin parempia ratkaisuja myymälän löydettävyyden, yleisilmeen ja valikoiman kannalta. Valitsin yritykset Internet-näkyvyyden perusteella. Vierailin sekä Verlassa että vertailuyrityksissä kahteen kertaan syksyn 2011 aikana.
Vertailuyrityksissä vieraillessani havainnoin myymälöitä järjestelmällisesti sekä valokuvasin oleellisimmat asiat. Saamani tulokset perustuvat vertailuyritysten havainnointiin sekä teoriapohjaan, jossa kerron muun muassa myymäläympäristön vaikutuksista kuluttajaan, ostopäätöksen syntymisestä ja museokaupan toiminnasta. Lisäksi kerron kulttuurimatkailusta, sillä museokaupan pitäisi miellyttää elämyksistä kiinnostuneita kulttuurimatkailijoita.
Toimeksiantajalle tehdyn kehitysehdotuksen perusteella Verlan löydettävyyttä pitäisi parantaa lisäämällä opasteita sekä lähialueille että museoalueelle. Museo-kaupan näkyvyyttä ja houkuttelevuutta pitäisi lisätä kotisivuilla, sillä hyvä kuvitus vaikuttaa vierailijoiden mielikuviin. Tuloksista tuli esille myös valaistuksen merkitys etenkin tuotetasolla, värikontrastit ja oikeiden kalusteiden valinta. Valikoiman uudistamisessa korostuivat etenkin tuotteiden käytettävyys, laatu, muotoilu ja sopiva hinta.
Tutkimusmenetelminä käytän benchmarking-menetelmää ja havainnointia. Benchmarking-menetelmän tarkoituksena on oppia hyviltä esikuvilta ja tällä tavoin parantaa yrityksen toimintaa. Valitsin työhöni kaksi vertailuyritystä: lahjatavaraliike Gift Duetton ja Pro Puu -keskuksen myymälän. Näiden kahden vertailuyrityksen avulla etsin parempia ratkaisuja myymälän löydettävyyden, yleisilmeen ja valikoiman kannalta. Valitsin yritykset Internet-näkyvyyden perusteella. Vierailin sekä Verlassa että vertailuyrityksissä kahteen kertaan syksyn 2011 aikana.
Vertailuyrityksissä vieraillessani havainnoin myymälöitä järjestelmällisesti sekä valokuvasin oleellisimmat asiat. Saamani tulokset perustuvat vertailuyritysten havainnointiin sekä teoriapohjaan, jossa kerron muun muassa myymäläympäristön vaikutuksista kuluttajaan, ostopäätöksen syntymisestä ja museokaupan toiminnasta. Lisäksi kerron kulttuurimatkailusta, sillä museokaupan pitäisi miellyttää elämyksistä kiinnostuneita kulttuurimatkailijoita.
Toimeksiantajalle tehdyn kehitysehdotuksen perusteella Verlan löydettävyyttä pitäisi parantaa lisäämällä opasteita sekä lähialueille että museoalueelle. Museo-kaupan näkyvyyttä ja houkuttelevuutta pitäisi lisätä kotisivuilla, sillä hyvä kuvitus vaikuttaa vierailijoiden mielikuviin. Tuloksista tuli esille myös valaistuksen merkitys etenkin tuotetasolla, värikontrastit ja oikeiden kalusteiden valinta. Valikoiman uudistamisessa korostuivat etenkin tuotteiden käytettävyys, laatu, muotoilu ja sopiva hinta.