"SEN MYÖTÄ ON TULLUT UUDENLAISTA YMMÄRRYSTÄ MAAILMAA KOHTAAN" : Sosionomiopiskelijoille kansainvälisissä työharjoitteluissa kehittyneet kulttuurienvälisen ja ammatillisen kompetenssin valmiudet
Juusela, Mari (2012)
Juusela, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158322
Tiivistelmä
Maahanmuuton lisääntymisen myötä tarve kulttuurienväliselle osaamiselle ja sen tutkimiselle sosiaalialalla on kasvanut. Opinnäytetyössä selvitettiin minkälaisia kulttuurienvälisen ja ammatillisen kompetenssin valmiuksia kansainväliset työharjoittelut kehittivät sosionomiopiskelijoille.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulun kv-toimisto ja sosiaalialan koulutusohjelma. Opinnäytetyötä hyödynnetään opiskelijoiden kulttuurienvälisen osaamisen kehittämisessä sekä opiskelijoiden kansainvälisiin työharjoitteluihin ja vaihtoihin innostamisessa.
Opinnäytetyön aiheen valintaan liittyy tutkijan oma kiinnostus ihmisen kulttuurista olemusta kohtaan, sekä omakohtainen kokemus kansainvälisestä työharjoittelusta Keniassa. Opinnäytetyö oli laadullinen, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla viideltä Itä-Afrikassa kv-työharjoittelun suorittaneelta sosionomiopiskelijalta. Kerätty aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä Campinha-Bacoten kulttuurisen kompetenssin prosessimallin ja Sosiaalialan AMK-verkoston määrittämän sosionomin ammatillisen kompetenssin pohjalta. Tutkimuksessa käytettiin piirteitä fenomenologis-hermeneuttisesta tutkimusotteesta, joka soveltuu sosionomiopiskelijoiden kokemusten ja niille annettujen merkitysten tulkitsemiseen.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta kansainvälisten työharjoitteluiden kehittäneen sosionomiopiskelijoiden kulttuurienvälisen ja ammatillisen kompetenssien valmiuksia, erityisesti oman kulttuuritaustan merkityksen tiedostamisen osalta. Lisäksi kansainväliset työharjoittelut olivat synnyttäneet sosionomiopiskelijoissa mielenkiintoa kulttuurienvälistä osaamista ja monikulttuurista työtä kohtaan.
Tämä tutkimus oli vain yksi näkökulma laaja-alaiseen ja ajankohtaiseen aiheeseen, josta on paljon tutkittavaa ja opittavaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulun kv-toimisto ja sosiaalialan koulutusohjelma. Opinnäytetyötä hyödynnetään opiskelijoiden kulttuurienvälisen osaamisen kehittämisessä sekä opiskelijoiden kansainvälisiin työharjoitteluihin ja vaihtoihin innostamisessa.
Opinnäytetyön aiheen valintaan liittyy tutkijan oma kiinnostus ihmisen kulttuurista olemusta kohtaan, sekä omakohtainen kokemus kansainvälisestä työharjoittelusta Keniassa. Opinnäytetyö oli laadullinen, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla viideltä Itä-Afrikassa kv-työharjoittelun suorittaneelta sosionomiopiskelijalta. Kerätty aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä Campinha-Bacoten kulttuurisen kompetenssin prosessimallin ja Sosiaalialan AMK-verkoston määrittämän sosionomin ammatillisen kompetenssin pohjalta. Tutkimuksessa käytettiin piirteitä fenomenologis-hermeneuttisesta tutkimusotteesta, joka soveltuu sosionomiopiskelijoiden kokemusten ja niille annettujen merkitysten tulkitsemiseen.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan todeta kansainvälisten työharjoitteluiden kehittäneen sosionomiopiskelijoiden kulttuurienvälisen ja ammatillisen kompetenssien valmiuksia, erityisesti oman kulttuuritaustan merkityksen tiedostamisen osalta. Lisäksi kansainväliset työharjoittelut olivat synnyttäneet sosionomiopiskelijoissa mielenkiintoa kulttuurienvälistä osaamista ja monikulttuurista työtä kohtaan.
Tämä tutkimus oli vain yksi näkökulma laaja-alaiseen ja ajankohtaiseen aiheeseen, josta on paljon tutkittavaa ja opittavaa.