Tekstuurien suunnittelu low poly -malleille
Ikävalko, Nina (2012)
Ikävalko, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158288
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pohditaan tekstuurien suunnittelua ja niiden toteuttamistekniikoita low poly 3D-malleja varten. Pohdinnassa korostuu tekstuurien visuaalisen estetiikan miettimi-nen, niiden tekeminen peliteollisuutta varten ja reaaliaikaisen tietokonegrafiikan huomi-oonottaminen. Työssä käydään läpi asioita, jotka vaikuttavat tekstuurien suunnittelupro-sessiin ja se esittelee muutaman teksturointitekniikan kuvallisten esimerkkien avulla. Ta-voitteena on antaa low poly -mallien teksturoimisesta kiinnostuneille vasta-alkajille käsitys siitä, mitä eri työvaiheita teksturointi pitää sisällään ja miten lähteä suunnittelemaan omia tekstuureja. Opinnäytetyössä kerrotaan myös tekijän omasta low poly -projektista, jota tekijä hyödyntää opinnäytetyössään kuvallisten esimerkkien kautta.
Pohdinnassa tiedonlähteinä on käytetty ensisijaisesti verkkodokumentteja, sillä ne pysyvät paremmin ajan harjalla verrattuna painettuun kirjallisuuteen. Haettu tieto on pyritty etsi-mään tuoreista lähteistä, joista suurin osa on englanninkielistä. Tämän takia suoraa refe-roimista on pyritty välttämään ja lähteistä saatu informaatio on pyritty esittämään suomen kielellä.
Lopputuloksena syntyi osaksi opas aloitteleville teksturoijille ja osaksi kirjallinen pohdinta tekijän omasta näkemyksestä ja suhtautumisesta low poly -grafiikkaan.
Pohdinnassa tiedonlähteinä on käytetty ensisijaisesti verkkodokumentteja, sillä ne pysyvät paremmin ajan harjalla verrattuna painettuun kirjallisuuteen. Haettu tieto on pyritty etsi-mään tuoreista lähteistä, joista suurin osa on englanninkielistä. Tämän takia suoraa refe-roimista on pyritty välttämään ja lähteistä saatu informaatio on pyritty esittämään suomen kielellä.
Lopputuloksena syntyi osaksi opas aloitteleville teksturoijille ja osaksi kirjallinen pohdinta tekijän omasta näkemyksestä ja suhtautumisesta low poly -grafiikkaan.