Evaluation of Customer-Produced Waste in Pirkanmaa Region Rax Buffet Restaurants
Lepaus, Mia (2012)
Lepaus, Mia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158285
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö arvioi asiakkaiden tuottaman jätteen määrää ja laatua Pirkanmaan Rax Buffet -ravintoloissa. Ravintoloita on Pirkanmaalla kolme; Hämeenkadulla, Koski-keskuksessa ja Ideaparkissa. Rax Buffetissa asiakkaat saavat syödä ja juoda niin paljon kuin haluavat ja täten myös heittää pois niin paljon kuin haluavat. Ruoka haetaan buf-fetpöydästä ja astiat sekä ruoantähteet palautetaan ruokailun jälkeen palautuspisteeseen.
Työn tarkoitus oli tutkia asiakkaiden tuottamaa jätettä lajittelemalla paikan päällä. Jäte lajiteltiin ruoka- ja jätelajeittain kolmeentoista ryhmään ja punnittiin jätekoostumuksen ja määrän selvittämiseksi. Vertailua kolmen ravintolan välillä tehtiin mahdollisten erojen löytämiseksi. Lajittelun tulokset esitetään grammoina per asiakas. Todellisia myyn-tilukuja ja asiakasmääriä ei julkaista tässä työssä, ainoastaan verrannolliset asiakasmäärät.
Opinnäytetyön tulosten mukaan asiakkaat tuottavat keskimäärin noin 80 grammaa jätet-tä ravintolakäyntinsä aikana. Jätteestä 70 grammaa on biojätettä ja 10 grammaa sekajä-tettä. 40 grammaa eli puolet asiakkaan tuottaman jätteen määrästä on syömäkelpoista.
Noin 90 % kaikesta poisheitetystä sekajätteestä lajitellaan lajitteluohjeen mukaan seka-jäteastiaan kaikissa kolmessa ravintolassa. Biojätteen erottelussa todettiin ravintolakoh-taisia eroja. 87 % biojätteestä lajitellaan oikein Hämeenkadulla, 75 % Ideaparkissa ja
71 % Koskikeskuksessa.
Työn tarkoitus oli tutkia asiakkaiden tuottamaa jätettä lajittelemalla paikan päällä. Jäte lajiteltiin ruoka- ja jätelajeittain kolmeentoista ryhmään ja punnittiin jätekoostumuksen ja määrän selvittämiseksi. Vertailua kolmen ravintolan välillä tehtiin mahdollisten erojen löytämiseksi. Lajittelun tulokset esitetään grammoina per asiakas. Todellisia myyn-tilukuja ja asiakasmääriä ei julkaista tässä työssä, ainoastaan verrannolliset asiakasmäärät.
Opinnäytetyön tulosten mukaan asiakkaat tuottavat keskimäärin noin 80 grammaa jätet-tä ravintolakäyntinsä aikana. Jätteestä 70 grammaa on biojätettä ja 10 grammaa sekajä-tettä. 40 grammaa eli puolet asiakkaan tuottaman jätteen määrästä on syömäkelpoista.
Noin 90 % kaikesta poisheitetystä sekajätteestä lajitellaan lajitteluohjeen mukaan seka-jäteastiaan kaikissa kolmessa ravintolassa. Biojätteen erottelussa todettiin ravintolakoh-taisia eroja. 87 % biojätteestä lajitellaan oikein Hämeenkadulla, 75 % Ideaparkissa ja
71 % Koskikeskuksessa.