Toimintamalli savuttomuuden edistämiseksi Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalle
Kärkkäinen, Mona; Porkka, Pauliina (2012)
Kärkkäinen, Mona
Porkka, Pauliina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158269
Tiivistelmä
Koulumme julistautui savuttomaksi keväällä 2010 ja saimme siitä idean opinnäytetyöllemme, jonka pohjalta myös tämä kehittämistehtävä sai alkunsa. Opinnäytetyömme Savuttomuus Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalla – kysely syksyllä 2010 aloittaneille opiskelijoille tupakointitottumuksista ja suhtautumisesta savuttomuuteen valmistui keväällä 2011. Kehittämistehtävä pohjautuu opinnäytetyöstämme saatuihin tutkimustuloksiin.
Kehittämistehtävämme tarkoituksena on luoda savuttomuutta edistävä toimintamalli Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikköön. Toimintamallin tavoitteena on edistää opiskelijoiden terveyttä ja pyrkiä toimintamallin kautta luomaan savuton oppilaitos. Toimintamalli sisällytetään ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaan ja savuttomuustyö etenee loogisesti koko koulutuksen ajan.
Toimintamallissa on esitetty, miten savuttomuuden edistäminen sisältyy opetussuunnitelmaan valintakokeesta alkaen. Myös koulun eri toimijoiden roolit määritellään eri vaiheissa. Erityisesti terveydenhoitajan rooli korostuu savuttomuuden edistämisessä. Kehittämistehtävässä olemme pohtineet mahdollisia jatkosuunnitelmia toimintamallin toteutukselle.
Kehittämistehtävämme tarkoituksena on luoda savuttomuutta edistävä toimintamalli Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikköön. Toimintamallin tavoitteena on edistää opiskelijoiden terveyttä ja pyrkiä toimintamallin kautta luomaan savuton oppilaitos. Toimintamalli sisällytetään ammattikorkeakoulun opetussuunnitelmaan ja savuttomuustyö etenee loogisesti koko koulutuksen ajan.
Toimintamallissa on esitetty, miten savuttomuuden edistäminen sisältyy opetussuunnitelmaan valintakokeesta alkaen. Myös koulun eri toimijoiden roolit määritellään eri vaiheissa. Erityisesti terveydenhoitajan rooli korostuu savuttomuuden edistämisessä. Kehittämistehtävässä olemme pohtineet mahdollisia jatkosuunnitelmia toimintamallin toteutukselle.