Tarinaa voi aina muuttaa -rooliseikkailu. : Toiminnallinen ja elämyksellinen tapa esitellä Punaisen Ristin toimintaa nuorille.
Rutanen, Jani (2012)
Rutanen, Jani
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148184
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on luoda uusi toiminnallinen ja elämyksellinen malli esitellä Punaisen Ristin toimintaa nuorille. Tilaajana toimii Punaisen Ristin Hämeen piiri, mutta toimintamalli levitetään myös muiden piirien ja osastojen käyttöön.
Rooliseikkailussa nuori luo itselleen 13-vuotiaan hahmon, joka seikkailun aikana kasvaa 18-vuotiaaksi. Roolihahmon luomisen avuksi nuori kuulee mp3-soittimista kehystarinan, mutta loppu on kiinni omasta mielikuvituksesta. Hahmo kohtaa seikkailun aikana erilaisia tilanteita. Näihin nuori reagoi haluamallaan tavalla ja valintojen seurauksena tapahtuu aina uusia asioita. Käytännössä seikkailu etenee kirjekuoriin piilotetuin tarinakortein. Jokaisessa kirjekuoressa on yksi tapahtuma ja suurimmassa osassa tapahtumia hahmo saa valita vähintään kahdesta eri vaihtoehdosta. Valinta määrittää aina seuraavan kirjekuoren. Läpileikkaavana teemana ovat Punaisen Ristin nuoria koskettavat toimintamuodot.
Opinnäytetyötä varten seikkailua testattiin ChillHouse 2012 -tapahtumassa ja SPR:n Nuorten vuosikokouksessa. Käytännössä rooliseikkailun voi kuitenkin rakentaa mihin tahansa rauhalliseen tilaan.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu tapahtumamarkkinoinnin, tarinallisuuden ja roolihahmon käytön sekä nuorten kohtaamisen, innostamisen ja kasvattamisen ympärille. Menetelmä itsessään on sovellutus narratiivista oppimista, mielikuvitusleikkiä ja roolipelaamista. Tavoitteena on esitellä Punaista Ristiä, mutta myös tarjota nuorille mahdollisuus kohdata nuoren kasvuprosessi roolissa olemisen kautta.
Järjestömarkkinoinnin kontekstissa toimintamalli on ensimmäinen laatuaan. Vastaavantyyppisiä narratiivisia menetelmiä on aiemmin käytetty lähinnä lasten kanssa tai erilaisissa valistustehtävissä. Kahden testitoteutuksen palautteiden perusteella toimintamalli on todella toimiva ja se toteuttaa tavoitteensa erinomaisesti.
Rooliseikkailussa nuori luo itselleen 13-vuotiaan hahmon, joka seikkailun aikana kasvaa 18-vuotiaaksi. Roolihahmon luomisen avuksi nuori kuulee mp3-soittimista kehystarinan, mutta loppu on kiinni omasta mielikuvituksesta. Hahmo kohtaa seikkailun aikana erilaisia tilanteita. Näihin nuori reagoi haluamallaan tavalla ja valintojen seurauksena tapahtuu aina uusia asioita. Käytännössä seikkailu etenee kirjekuoriin piilotetuin tarinakortein. Jokaisessa kirjekuoressa on yksi tapahtuma ja suurimmassa osassa tapahtumia hahmo saa valita vähintään kahdesta eri vaihtoehdosta. Valinta määrittää aina seuraavan kirjekuoren. Läpileikkaavana teemana ovat Punaisen Ristin nuoria koskettavat toimintamuodot.
Opinnäytetyötä varten seikkailua testattiin ChillHouse 2012 -tapahtumassa ja SPR:n Nuorten vuosikokouksessa. Käytännössä rooliseikkailun voi kuitenkin rakentaa mihin tahansa rauhalliseen tilaan.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu tapahtumamarkkinoinnin, tarinallisuuden ja roolihahmon käytön sekä nuorten kohtaamisen, innostamisen ja kasvattamisen ympärille. Menetelmä itsessään on sovellutus narratiivista oppimista, mielikuvitusleikkiä ja roolipelaamista. Tavoitteena on esitellä Punaista Ristiä, mutta myös tarjota nuorille mahdollisuus kohdata nuoren kasvuprosessi roolissa olemisen kautta.
Järjestömarkkinoinnin kontekstissa toimintamalli on ensimmäinen laatuaan. Vastaavantyyppisiä narratiivisia menetelmiä on aiemmin käytetty lähinnä lasten kanssa tai erilaisissa valistustehtävissä. Kahden testitoteutuksen palautteiden perusteella toimintamalli on todella toimiva ja se toteuttaa tavoitteensa erinomaisesti.