Musiikin ilmaisen Internet-jakelun hyödyt ja haitat
Kukkola, Joona (2012)
Kukkola, Joona
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148122
Tiivistelmä
Internetissä ilmaiseksi leviävä musiikki voi olla taloudellinen rasite musiikin tekijälle ja julkaisijalle. Maksuton musiikin kuuntelu verkossa on tänä päivänä hyvin yleistä, ja usein äänitteiden tekijät jäävät jopa kokonaan ilman tekijänoikeudellista korvausta työnsä hyödyntämisestä. Laiton kaupallisen musiikin levitys Internetissä ja vertaisverkoissa on vaikuttanut koko alan ilmapiiriin ja vienyt suuren osan musiikintekijöiden tuloista, mutta myös lailliset sivustot ja sovellukset ottavat niistä osansa, kuten tämä opinnäytetyö osoitti.
Tässä työssä tiedonhankintamenetelminä käytettiin muun muassa haastatteluja sekä kuluttajakyselyä. Opinnäytetyön tekeminen paljasti, kuinka ilmaisista jakelumahdollisuuksista voi olla joillekin musiikin parissa työskenteleville arvaamatonta hyötyäkin. Esimerkiksi single-kappaleen ilmainen jakaminen Internetissä toimii usein hyvänä markkinoinnin edistäjänä ja pitää kuulijakunnan tyytyväisenä. Myös uudet, suuremmalle yleisölle tuntemattomat, yhtyeet voivat löytää ponnahduslautansa ilmaisesta levityksestä. Linkit helposti saatavilla olevasta musiikista leviävät vaivattomasti ja nopeasti sadoille ihmisille vaikkapa sosiaalisen median välityksellä.
Tässä opinnäytetyössä pohdittiin musiikin ilmaisen Internet-jakelun hyötyjä ja haittapuolia monipuolisesti esimerkkien avulla sekä jaettiin alan ammattilaisten mieli-piteitä ja näkemyksiä. Lisäksi tekijä tarkasteli ihmisten musiikinkulutustottumuksia tekemäänsä kyselyyn perustuvan tilaston valossa.
Tässä työssä tiedonhankintamenetelminä käytettiin muun muassa haastatteluja sekä kuluttajakyselyä. Opinnäytetyön tekeminen paljasti, kuinka ilmaisista jakelumahdollisuuksista voi olla joillekin musiikin parissa työskenteleville arvaamatonta hyötyäkin. Esimerkiksi single-kappaleen ilmainen jakaminen Internetissä toimii usein hyvänä markkinoinnin edistäjänä ja pitää kuulijakunnan tyytyväisenä. Myös uudet, suuremmalle yleisölle tuntemattomat, yhtyeet voivat löytää ponnahduslautansa ilmaisesta levityksestä. Linkit helposti saatavilla olevasta musiikista leviävät vaivattomasti ja nopeasti sadoille ihmisille vaikkapa sosiaalisen median välityksellä.
Tässä opinnäytetyössä pohdittiin musiikin ilmaisen Internet-jakelun hyötyjä ja haittapuolia monipuolisesti esimerkkien avulla sekä jaettiin alan ammattilaisten mieli-piteitä ja näkemyksiä. Lisäksi tekijä tarkasteli ihmisten musiikinkulutustottumuksia tekemäänsä kyselyyn perustuvan tilaston valossa.