Suomen Punaisen Ristin Porin osaston läksykerhon vaikutus läksykerholaistensa koulunkäyntiin
Joensuu, Hanna; Grönlund, Susanna (2012)
Joensuu, Hanna
Grönlund, Susanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148093
Tiivistelmä
Tutkimuksemme kohdistui Suomen Punaisen Ristin ylläpitämään läksykerhoon osallistuvien Porissa asuvien pakolaisperheiden peruskouluikäisiin lapsiin ja nuoriin, joista osa oli vielä alkuopetusiässä. Suomen Punaisen Ristin ylläpitämän läksykerhon tarkoituksena on antaa osallistujille tukea läksyjen tekemiseen koulutuntien jälkeen. Tarkastelimme edellä mainitun kohderyhmän koulunkäynnissä tapahtunutta muutosta läksykerhoon osallistumisen seurauksena. Oliko läksykerho auttanut heitä pysymään koulussa oman ikäryhmänsä tasossa, helpottanut koulunkäyntiä, parantanut arvosanoja?
Tutkimusaiheemme kehittyi hiljalleen ja lopullisen idean saimme yhteistyökumppaniltamme. Läksykerhon vetäjä, Heimo Nurminen kertoi heillä olevan tarvetta tämän tyyliselle tutkimukselle. Oma kiinnostuksemme maahanmuuttajille suunnattujen palvelujen kehittämiseen johti lopulliseen päätökseen lähteä tutkimaan aihetta.
Tutkimustehtävänämme oli siis tarkastella onko SPR:n Porin osaston läksykerhoon osallistuminen muuttanut osallistujien koulunkäyntiä. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin pyytämällä läksykerholaisia, heidän vanhempiaan, opettajiaan ja läksykerhon ohjaajia arvioimaan mahdollista muutosta koulunkäynnin suhteen. Läksykerholaisten koulunkäynnin arviointia lähdimme tutkimaan strukturoitujen haastattelujen avulla. Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja strukturoidun haastattelun lisäksi käytimme monitahoarviointia.
Tutkimuksellamme saimme selville läksykerhon osallistujien, sekä taustatekijöiden arviot ja kehittämisideat läksykerhotoiminnasta. Tulosten seurauksena SPR:n läksykerhotoimintaa on mahdollista kehittää ja laajentaa toimivampaan suuntaan. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muiden tahojen alkavissa toiminnoissa.
Tutkimusaiheemme kehittyi hiljalleen ja lopullisen idean saimme yhteistyökumppaniltamme. Läksykerhon vetäjä, Heimo Nurminen kertoi heillä olevan tarvetta tämän tyyliselle tutkimukselle. Oma kiinnostuksemme maahanmuuttajille suunnattujen palvelujen kehittämiseen johti lopulliseen päätökseen lähteä tutkimaan aihetta.
Tutkimustehtävänämme oli siis tarkastella onko SPR:n Porin osaston läksykerhoon osallistuminen muuttanut osallistujien koulunkäyntiä. Tutkimusongelmaa tarkasteltiin pyytämällä läksykerholaisia, heidän vanhempiaan, opettajiaan ja läksykerhon ohjaajia arvioimaan mahdollista muutosta koulunkäynnin suhteen. Läksykerholaisten koulunkäynnin arviointia lähdimme tutkimaan strukturoitujen haastattelujen avulla. Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja strukturoidun haastattelun lisäksi käytimme monitahoarviointia.
Tutkimuksellamme saimme selville läksykerhon osallistujien, sekä taustatekijöiden arviot ja kehittämisideat läksykerhotoiminnasta. Tulosten seurauksena SPR:n läksykerhotoimintaa on mahdollista kehittää ja laajentaa toimivampaan suuntaan. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muiden tahojen alkavissa toiminnoissa.