Innosta kannattavuuteen
Nurminen, Saila-Kristiina (2012)
Nurminen, Saila-Kristiina
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148080
Tiivistelmä
Sisustusalalla toimivan ammattikunnan kirjavuus antoi innoituksen tutkimiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sisustussuunnittelijoiden kouluttautumista, yritysmuotoja ja verkostoitumista.
Opinnäytetyössä tehtiin kysely, johon vastasi 20 sisustussuunnittelijaa ympäri Suomea. Haastateltavat valittiin sattumanvaraisesti suurista ja keskisuurista kaupungeista. Tarkoituksena oli selvittää, mikä on sisustussuunnittelijoiden koulutuksen pituus, suosituin yritysmuoto ja mitkä ovat yhteistyötahot. Vastaukset kerättiin puhelinhaastatteluna. Työn toiminnallisena osana on Villa Marian suunnitteluprojekti.
Kyselyn tulokset osoittivat, että suuri osa yrittäjistä toimii yksin. Kannattavuuden lisäämiseksi sisustussuunnittelutoimistojen tulisi verkostoitua enemmän toistensa ja muiden saman alan toimijoiden kanssa. The variety of backgrounds of people working in the field of interior design inspired the study. The aim of this thesis is to study the education of interior designers, company forms and networking.
The survey was answered by 20 interior designers throughout Finland. The respondents were chosen randomly from big and medium sized cities. The purpose was to find out the average length of studies, popularity of different company forms and the ways of networking. The survey was done by phone calls. One part of the thesis is, in addition, to describe the design process of Villa Maria.
The results of the survey pointed out that most designers work alone. For improving profitability, interior design studios should cooperate with each other and other operators in the field.
Opinnäytetyössä tehtiin kysely, johon vastasi 20 sisustussuunnittelijaa ympäri Suomea. Haastateltavat valittiin sattumanvaraisesti suurista ja keskisuurista kaupungeista. Tarkoituksena oli selvittää, mikä on sisustussuunnittelijoiden koulutuksen pituus, suosituin yritysmuoto ja mitkä ovat yhteistyötahot. Vastaukset kerättiin puhelinhaastatteluna. Työn toiminnallisena osana on Villa Marian suunnitteluprojekti.
Kyselyn tulokset osoittivat, että suuri osa yrittäjistä toimii yksin. Kannattavuuden lisäämiseksi sisustussuunnittelutoimistojen tulisi verkostoitua enemmän toistensa ja muiden saman alan toimijoiden kanssa.
The survey was answered by 20 interior designers throughout Finland. The respondents were chosen randomly from big and medium sized cities. The purpose was to find out the average length of studies, popularity of different company forms and the ways of networking. The survey was done by phone calls. One part of the thesis is, in addition, to describe the design process of Villa Maria.
The results of the survey pointed out that most designers work alone. For improving profitability, interior design studios should cooperate with each other and other operators in the field.