Esimies tavoitteellisen myynnin tukena : Case Porvoon Osuuspankki
Raaskoski, Jenna (2012)
Raaskoski, Jenna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148067
Tiivistelmä
Yritykset maksavat tehdystä työstä työntekijöille sovittua palkkaa. Tällöin sovittuun palkkaan sidotaan myös ne tehtävät sekä odotukset, jotka palkan määrittävät. Yritykset haluavat palkata alansa osaajia, jotka ovat myös motivoituneita tekemiseensä ja jokainen työntekijä on yritykselle tärkeä, sillä osaajan menettäminen sekä uuden kouluttaminen on yritykselle kallista ja aikaa vievää. Tavoitteet ohjaavat ihmisten tekemistä. Kun tavoitteiden saavuttamiseen liitetään palkkio, motivoi se ihmisiä toimimaan tehokkaammin. Kun työntekijä on motivoitunut sekä tyytyväinen yritykseen sekä työstä saa-tuun korvaukseen, sitouttaa se työntekijän yritykseen.
Opinnäytetyöni tutkimusongelmana on selvittää kuinka henkilökohtaiset tavoitteet vaikuttavat henkilökunnan toimintaan työssä, motivoivatko ne henkilökuntaa onnistuneisiin myyntituloksiin sekä selvittää kuinka esimiehen tuen vaikutus henkilökohtaisiin tuloksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Haastattelin tutkimuksen aikana kahdeksaa henkilöä, jotka olivat toimineet tutkimuksen toimeksiantajan alaisina vähintään 4 vuotta. Henkilöille lähetin kysymyslomakkeet etukäteen.
Tutkimuksen mukaan tavoitteet ohjaavat ihmisten tekemistä. Esimiehen tuki tavoitteellisessa myynnissä on tärkeää, sillä palautteen antoa arvostettiin haastateltavien keskuudessa. Samoin tavoitteiden seurannan sekä valmentamisen kannalta esimiehen tuki on suuressa roolissa.
Tutkimuksen mukaan tavoitteiden asettamisessa sekä palkitsemisessa oli hieman puutteita. Suurin osa haastateltavista koki kuitenkin tavoitteet sekä palkitsemisen yrityksessä hyvänä asiana.
Opinnäytetyöni tutkimusongelmana on selvittää kuinka henkilökohtaiset tavoitteet vaikuttavat henkilökunnan toimintaan työssä, motivoivatko ne henkilökuntaa onnistuneisiin myyntituloksiin sekä selvittää kuinka esimiehen tuen vaikutus henkilökohtaisiin tuloksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Haastattelin tutkimuksen aikana kahdeksaa henkilöä, jotka olivat toimineet tutkimuksen toimeksiantajan alaisina vähintään 4 vuotta. Henkilöille lähetin kysymyslomakkeet etukäteen.
Tutkimuksen mukaan tavoitteet ohjaavat ihmisten tekemistä. Esimiehen tuki tavoitteellisessa myynnissä on tärkeää, sillä palautteen antoa arvostettiin haastateltavien keskuudessa. Samoin tavoitteiden seurannan sekä valmentamisen kannalta esimiehen tuki on suuressa roolissa.
Tutkimuksen mukaan tavoitteiden asettamisessa sekä palkitsemisessa oli hieman puutteita. Suurin osa haastateltavista koki kuitenkin tavoitteet sekä palkitsemisen yrityksessä hyvänä asiana.