Developing a b-to-b marketing communications plan in the solar energy sector: a case study of Company X
Toivanen, Henrika (2012)
Toivanen, Henrika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148026
Tiivistelmä
Developing a b-to-b marketing communications plan in the solar energy sector: a case study of Company X
Yritysten on usein hankala erottautua kilpailijoistaan, koska erot markkinoilla olevien tuotteiden ja palveluiden välillä ovat pieniä. Menestyneet yritykset ovat usein pystyneet parantamaan kilpailukykyään viestintäratkaisuilla. Erityisesti pienten yritysten ongelmana on viestinnän toteuttaminen ilman tehokasta suunnittelua. Jotta pystyttäisiin kasvattamaan kilpailukykyä viestinnän avulla, tulisi sen suunnittelun ja toteutuksen olla kokonaisvaltaista ja osa yrityksen muita toimintoja.
Tämän työn tarkoituksena on suunnitella tehokas markkinointiviestintä kohdeyritykselle b-to-b markkinoilla. Yritys X on suomalainen start-up yritys, joka keskittyy aurinkopaneelien ja aurinkoenergiaratkaisujen tarjoamiseen. Tämän hetkinen markkinointiviestintä kohdeyrityksessä ei ole yhtenäistä ja eri keinojen käyttö perustuu henkilöstön omiin tottumuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena on määritellä tehokkaimmat markkinointiviestintäkeinot kohdeyritykselle, jotta he pystyvät saavuttamaan valitut kohderyhmät Suomen markkinoilla. Työn tarkoituksena on pohtia kohdeyrityksen kannalta realistisia markkinointiviestinnän keinoja. Yritys X haluaa markkinointiviestinnällään luoda selkeän yrityskuvan ja kasvattaa tunnettuutta sidosryhmiensä sisällä. Lisäksi työn tarkoituksena on tutkia mahdollisia kohderyhmiä ja heidän ostokäyttäytymistään b-to-b markkinoilla. Tällä hetkellä kohdeyritykselle suotuisimmat kohderyhmät on valittu markkinointiviestinnän suunnitteluun.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin osittain toimintatutkimuksena, koska työn kirjoittajalla oli mahdollisuus tiiviiseen yhteistyöhön kohdeyrityksen kanssa. Kirjoittaja oli tiiviissä yhteistyössä yrityksen edustajan kanssa koko tutkimusprosessin ajan ja pystyi näin analysoimaan hyvin yrityksen tilannetta. Teemahaastattelun tarkoituksena oli tarkastella haastateltavien kokemuksia ja näkemyksiä markkinointiviestinnästä b-to-b markkinoilla.
Työn tuloksena kirjoittaja laati alustavan markkinointiviestintäsuunnitelman kohdeyritykselle. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että hyvin suunniteltu ja toteutettu markkinointiviestintä parantaisi kohdeyrityksen nykyistä viestintää kohti yhtenäistä ja kokonaisvaltaista markkinointiviestintästrategiaa. Monipuolinen pohjustusviestintäkeinojen käyttö on avain tunnettuuden lisäämiseen ja yrityskuvan rakentamiseen.
Yritysten on usein hankala erottautua kilpailijoistaan, koska erot markkinoilla olevien tuotteiden ja palveluiden välillä ovat pieniä. Menestyneet yritykset ovat usein pystyneet parantamaan kilpailukykyään viestintäratkaisuilla. Erityisesti pienten yritysten ongelmana on viestinnän toteuttaminen ilman tehokasta suunnittelua. Jotta pystyttäisiin kasvattamaan kilpailukykyä viestinnän avulla, tulisi sen suunnittelun ja toteutuksen olla kokonaisvaltaista ja osa yrityksen muita toimintoja.
Tämän työn tarkoituksena on suunnitella tehokas markkinointiviestintä kohdeyritykselle b-to-b markkinoilla. Yritys X on suomalainen start-up yritys, joka keskittyy aurinkopaneelien ja aurinkoenergiaratkaisujen tarjoamiseen. Tämän hetkinen markkinointiviestintä kohdeyrityksessä ei ole yhtenäistä ja eri keinojen käyttö perustuu henkilöstön omiin tottumuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena on määritellä tehokkaimmat markkinointiviestintäkeinot kohdeyritykselle, jotta he pystyvät saavuttamaan valitut kohderyhmät Suomen markkinoilla. Työn tarkoituksena on pohtia kohdeyrityksen kannalta realistisia markkinointiviestinnän keinoja. Yritys X haluaa markkinointiviestinnällään luoda selkeän yrityskuvan ja kasvattaa tunnettuutta sidosryhmiensä sisällä. Lisäksi työn tarkoituksena on tutkia mahdollisia kohderyhmiä ja heidän ostokäyttäytymistään b-to-b markkinoilla. Tällä hetkellä kohdeyritykselle suotuisimmat kohderyhmät on valittu markkinointiviestinnän suunnitteluun.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimus toteutettiin osittain toimintatutkimuksena, koska työn kirjoittajalla oli mahdollisuus tiiviiseen yhteistyöhön kohdeyrityksen kanssa. Kirjoittaja oli tiiviissä yhteistyössä yrityksen edustajan kanssa koko tutkimusprosessin ajan ja pystyi näin analysoimaan hyvin yrityksen tilannetta. Teemahaastattelun tarkoituksena oli tarkastella haastateltavien kokemuksia ja näkemyksiä markkinointiviestinnästä b-to-b markkinoilla.
Työn tuloksena kirjoittaja laati alustavan markkinointiviestintäsuunnitelman kohdeyritykselle. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että hyvin suunniteltu ja toteutettu markkinointiviestintä parantaisi kohdeyrityksen nykyistä viestintää kohti yhtenäistä ja kokonaisvaltaista markkinointiviestintästrategiaa. Monipuolinen pohjustusviestintäkeinojen käyttö on avain tunnettuuden lisäämiseen ja yrityskuvan rakentamiseen.