Hyvinvointipalveluiden tuotekehitysprosessin kehittäminen : kehittämisprojekti Ruissalon Kylpylässä
Siutla, Mia (2012)
Siutla, Mia
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148022
Tiivistelmä
Ruissalon Kylpylä on monipuolinen kuntoutus-, terveys- ja hyvinvointipalveluja tarjoava yri-tys. Tämä kehittämisprojekti on osa Ruissalon Kylpylän laatuprojektia.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli kehittää Ruissalon Kylpylän hyvinvointipalveluiden tuo-tekehitysprosessia. Kehittämisprojekti toteutui soveltuvin laadullisin menetelmin projektiryh-mää osallistamalla. Projektiryhmään osallistui kymmenen Kuntoutusyksikön työntekijää, viitenä kertana kaksi henkilöä kerrallaan. Tavoitteena oli kartoittaa, minkälainen tuotekehi-tysprosessi toimii parhaiten Ruissalon Kylpylän hyvinvointipalveluissa ja minkälaiset tekijät vaikuttavat Ruissalon Kylpylän hyvinvointipalveluiden tuotekehitysprosessiin.
Ruissalon Kylpylän hyvinvointipalveluiden tuotekehitysprosessiin vaikuttavia tekijöitä ovat: 1. Kohderyhmä, kenelle myydään, 2. Palveluiden markkinoilla olo ajallisesti; onko kyse trendituotteesta vai pidempikestoisesta, 3. Vuosikelloajattelu ja vuodenaikojen hyödyntäminen palvelutarjonnassa ja markkinoinnissa, 4. Uuden palvelun testaaminen, 5. Henkilöstöresurssit palvelujen kehittämiselle, esimerkiksi tuotekehitystiimin perustaminen.
Uusi hyvinvointipalvelu syntyy toteuttamiskelpoisesta ideasta ideaalin tuotekehitysprosessin läpi uudeksi asiakaslähtöiseksi palveluksi. Uuden palvelun kehittämisessä on huomioitava nopea reagointi, asiakaslähtöisyys ja henkilöstön osaaminen. Lyhytaikainen trendituote vaatii nopeamman tuotekehitysprosessin kuin pitkäkestoinen. Tuotekehitystiimi käsittelee uusia ideoita ja arvioi niiden kehittämismahdollisuuksia kriittisesti. Hyväksytty suunnitelma viimeistellään ja uusi palvelu testataan sovitulla kohderyhmällä ennen palveluvalikoimaan ottamista. Ihanteellinen uusi palvelu on aikaansa ja kilpailijoitaan edellä.
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli kehittää Ruissalon Kylpylän hyvinvointipalveluiden tuo-tekehitysprosessia. Kehittämisprojekti toteutui soveltuvin laadullisin menetelmin projektiryh-mää osallistamalla. Projektiryhmään osallistui kymmenen Kuntoutusyksikön työntekijää, viitenä kertana kaksi henkilöä kerrallaan. Tavoitteena oli kartoittaa, minkälainen tuotekehi-tysprosessi toimii parhaiten Ruissalon Kylpylän hyvinvointipalveluissa ja minkälaiset tekijät vaikuttavat Ruissalon Kylpylän hyvinvointipalveluiden tuotekehitysprosessiin.
Ruissalon Kylpylän hyvinvointipalveluiden tuotekehitysprosessiin vaikuttavia tekijöitä ovat: 1. Kohderyhmä, kenelle myydään, 2. Palveluiden markkinoilla olo ajallisesti; onko kyse trendituotteesta vai pidempikestoisesta, 3. Vuosikelloajattelu ja vuodenaikojen hyödyntäminen palvelutarjonnassa ja markkinoinnissa, 4. Uuden palvelun testaaminen, 5. Henkilöstöresurssit palvelujen kehittämiselle, esimerkiksi tuotekehitystiimin perustaminen.
Uusi hyvinvointipalvelu syntyy toteuttamiskelpoisesta ideasta ideaalin tuotekehitysprosessin läpi uudeksi asiakaslähtöiseksi palveluksi. Uuden palvelun kehittämisessä on huomioitava nopea reagointi, asiakaslähtöisyys ja henkilöstön osaaminen. Lyhytaikainen trendituote vaatii nopeamman tuotekehitysprosessin kuin pitkäkestoinen. Tuotekehitystiimi käsittelee uusia ideoita ja arvioi niiden kehittämismahdollisuuksia kriittisesti. Hyväksytty suunnitelma viimeistellään ja uusi palvelu testataan sovitulla kohderyhmällä ennen palveluvalikoimaan ottamista. Ihanteellinen uusi palvelu on aikaansa ja kilpailijoitaan edellä.