Hoitotyöntekijöiden oppimisen arviointi täydennyskoulutuskokonaisuudessa Terveyttä Tukien -hankkeessa
Tikkanen, Anni; Kauhanen, Satu; Aholainen, Veli-Pekka (2012)
Tikkanen, Anni
Kauhanen, Satu
Aholainen, Veli-Pekka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147994
Tiivistelmä
Savonia-ammattikorkeakoulussa Kuopiossa järjestettiin syksyllä 2011 terveydenhoitajille kohdennettu, 3 opintopisteen laajuinen, voimavaralähtöisen työskentelytavan kehittymisen täydennyskoulutus. Koulutuksen pituus oli neljä kuukautta ja se sisälsi aloitusseminaarin ja neljä lähipäivää. Itsenäisen opiskelun tehtäviin kuului muun muassa yhden oman asiakastilanteen videointi ja arviointi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä alan ammattilaisten tietoisuutta Terveyttä Tukien -hankkeesta ja voimavaralähtöisestä terveyden edistämisestä. Tarkoituksena oli kuvata Kuopiossa järjestettyyn koulutukseen osallistuneiden kokemuksia ja heidän saamaansa hyötyä koulutuksesta, työotteen ja ammatillisuuden kehittymistä sekä uusien toimintatapojen omaksumista. Työn tuotoksena kirjoitimme artikkelin Terveydenhoitaja-lehteen. Artikkelissa kuvasimme osallistujien koke-muksia täydennyskoulutuksesta ja omia oppimiskokemuksiamme hankkeessa mukanaolosta. Tutkimus oli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin tyytyväisyyskyselynä koulutuksen osallistujille (n=19).
Koulutuksessa parhaina oppimiskokemuksina pidettiin kollegoiden kanssa tehtyjä ryhmätöitä, keskusteluja ja kokemusten jakamista. Videoinnista oppimismenetelmänä pidettiin ja se koettiin hyvänä keinona havainnoida omaa toimintaa asiakastilanteessa. Vastaajat arvioivat asiakas- ja voimavaralähtöisen työotteensa kehittyneen koulutuksen aikana. Heidän mukaan koulutus antoi uusia toimintatapoja asiakaskontakteihin sekä vahvisti ammatti- ja ongelmanratkaisutaitoja. Moni olisi halunnut vieläkin syvällisempää tietoa ja konkreettisten asiakastilanteiden käsittelyä, jotta omat ongelmanratkaisutaidot olisivat kehittyneet.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä alan ammattilaisten tietoisuutta Terveyttä Tukien -hankkeesta ja voimavaralähtöisestä terveyden edistämisestä. Tarkoituksena oli kuvata Kuopiossa järjestettyyn koulutukseen osallistuneiden kokemuksia ja heidän saamaansa hyötyä koulutuksesta, työotteen ja ammatillisuuden kehittymistä sekä uusien toimintatapojen omaksumista. Työn tuotoksena kirjoitimme artikkelin Terveydenhoitaja-lehteen. Artikkelissa kuvasimme osallistujien koke-muksia täydennyskoulutuksesta ja omia oppimiskokemuksiamme hankkeessa mukanaolosta. Tutkimus oli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin tyytyväisyyskyselynä koulutuksen osallistujille (n=19).
Koulutuksessa parhaina oppimiskokemuksina pidettiin kollegoiden kanssa tehtyjä ryhmätöitä, keskusteluja ja kokemusten jakamista. Videoinnista oppimismenetelmänä pidettiin ja se koettiin hyvänä keinona havainnoida omaa toimintaa asiakastilanteessa. Vastaajat arvioivat asiakas- ja voimavaralähtöisen työotteensa kehittyneen koulutuksen aikana. Heidän mukaan koulutus antoi uusia toimintatapoja asiakaskontakteihin sekä vahvisti ammatti- ja ongelmanratkaisutaitoja. Moni olisi halunnut vieläkin syvällisempää tietoa ja konkreettisten asiakastilanteiden käsittelyä, jotta omat ongelmanratkaisutaidot olisivat kehittyneet.