Markkinointiviestinnän kehittäminen Case: Parturi- kampaamo kosmetologi tmi Maiju Riihelä
Valtonen, Heini (2012)
Valtonen, Heini
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147966
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa suunnitelma, jonka avulla case-yritys voi kehittää markkinointiviestintäänsä. Tavoitteena oli myös synnyttää konkreettisia kehittämisehdotuksia, joiden kautta yritys voi parantaa toimintaansa kustannustehokkaasti markkinointiviestinnän keinoin.
Case-yrityksen tilannetta peilattiin vallitseviin markkinointiviestinnän teorioihin, joilla teorian ja käytännön vuoropuhelun merkitystä työssä pyritään korostamaan. Teoriaosuudessa suurin painoarvo oli markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin kuvaamisella, jonka mukaan myös työn käytännön osuus pyrkii etenemään.
Työn tutkimuksellinen osio koostui kolmesta eri osa-alueesta, joissa käytettiin benchmarking-tutkimusta, sekä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusotetta. Benchmarking-tutkimus painottui kilpailija-analyysiin ja sen esille tuomiin markkinointiviestinnällisiin trendeihin ja kehityssuuntiin alan kilpailijoiden keskuudessa. Kvalitatiivinen osuus piti sisällään case-yrityksen yrittäjän haastatteluja, joiden pohjalta muodostui työn käytännön osuuden tietopääoma.
Pääasiallinen tutkimusosuus muodostui kuitenkin kvantitatiivisesta tutkimuksesta, jossa toteutettiin asiakaskysely yrityksen asiakkaille. Tutkimuksen tulokset puolsivat yrityksen viestinnän kehittämistä yhä paikallisempaan suuntaan, Internetin laajaa viestinnällistä merkitystä kuitenkaan unohtamatta. Yrityksen olisi muokattava viestinnällisiä toimiaan enemmän kohti tarkoin suunniteltuja ratkaisuja, jotka kumoavat markkinoinnin sattumanvaraisuuden ja säästävät myös kustannuksissa.
Opinnäytetyön kokonaisuutta tarkasteltaessa case-yrityksen toiminnassa ilmeni paljon kehittämistarpeita. Yhteistyöyritys mahdollistaakin tulevaisuudessa useita eri jatkotutkimus kohteita. Seuraava tutkimus- ja kehittämishanke voisi pureutua markkinointiviestintäsuunnitelman käytännön toteuttamiseen ja seurantaan tämän opinnäytetyön taustatietoja hyväksikäyttäen.
Case-yrityksen tilannetta peilattiin vallitseviin markkinointiviestinnän teorioihin, joilla teorian ja käytännön vuoropuhelun merkitystä työssä pyritään korostamaan. Teoriaosuudessa suurin painoarvo oli markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin kuvaamisella, jonka mukaan myös työn käytännön osuus pyrkii etenemään.
Työn tutkimuksellinen osio koostui kolmesta eri osa-alueesta, joissa käytettiin benchmarking-tutkimusta, sekä kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusotetta. Benchmarking-tutkimus painottui kilpailija-analyysiin ja sen esille tuomiin markkinointiviestinnällisiin trendeihin ja kehityssuuntiin alan kilpailijoiden keskuudessa. Kvalitatiivinen osuus piti sisällään case-yrityksen yrittäjän haastatteluja, joiden pohjalta muodostui työn käytännön osuuden tietopääoma.
Pääasiallinen tutkimusosuus muodostui kuitenkin kvantitatiivisesta tutkimuksesta, jossa toteutettiin asiakaskysely yrityksen asiakkaille. Tutkimuksen tulokset puolsivat yrityksen viestinnän kehittämistä yhä paikallisempaan suuntaan, Internetin laajaa viestinnällistä merkitystä kuitenkaan unohtamatta. Yrityksen olisi muokattava viestinnällisiä toimiaan enemmän kohti tarkoin suunniteltuja ratkaisuja, jotka kumoavat markkinoinnin sattumanvaraisuuden ja säästävät myös kustannuksissa.
Opinnäytetyön kokonaisuutta tarkasteltaessa case-yrityksen toiminnassa ilmeni paljon kehittämistarpeita. Yhteistyöyritys mahdollistaakin tulevaisuudessa useita eri jatkotutkimus kohteita. Seuraava tutkimus- ja kehittämishanke voisi pureutua markkinointiviestintäsuunnitelman käytännön toteuttamiseen ja seurantaan tämän opinnäytetyön taustatietoja hyväksikäyttäen.