Nuorten aikuisten ostokäyttäytyminen Haminan seudulla
Juntto, Jonna; Jalomäki, Katja (2012)
Juntto, Jonna
Jalomäki, Katja
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147946
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Haminan seudulla asuvien nuorten asiakasomistajatalouksien ostokäyttäytymistä. Ostokäyttäytymistutkimuksessa tutkittiin myös eri tekijöitä, jotka vaikuttavat ostopaikan valintaan. Toimeksiantajana ostokäyttäytymistutkimuksessa oli Osuuskauppa Ympyrän Haminan S-market. Tutkimuksen toteutus lähti toimeksiantajan tarpeista.
Työn teoriaosuus koostuu päivittäistavarakaupasta ja ketjuliiketoiminnasta Suomessa sekä kuluttajan ostokäyttäytymisestä, kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä ja kuluttajan ostoprosessista.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus. Kirjekysely toteutettiin marraskuussa 2011. Kirjekysely lähetettiin 500 nuorelle aikuiselle asiakasomistajalle, jotka tekevät Osuuskauppa Ympyrän toimipaikoissa vähäisiä ostoksia. Ostokäyttäytymistutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 24,6 %. Ostokäyttäytymistutkimuksen tulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics 19.0 -tilastointiohjelman avulla. Lisäksi grafiikan luonnissa käytettiin apuna Microsoft Office Excel 2010 -taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat arvostivat eniten ostopaikan valinnassa tuotteiden tuoreutta ja laatua sekä samasta ostopaikasta helposti löydettävissä ja aina saatavilla olevaa monipuolista tuotevalikoimaa. Verrattaessa näitä tekijöitä ensisijaisen ostopaikan valintaan voitiin todeta markettien ja lähikauppojen tarjoavan näitä ominaisuuksia, eikä vastaajilla ole syytä lähteä hypermarketeihin.
Työn teoriaosuus koostuu päivittäistavarakaupasta ja ketjuliiketoiminnasta Suomessa sekä kuluttajan ostokäyttäytymisestä, kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavista tekijöistä ja kuluttajan ostoprosessista.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen tutkimus. Kirjekysely toteutettiin marraskuussa 2011. Kirjekysely lähetettiin 500 nuorelle aikuiselle asiakasomistajalle, jotka tekevät Osuuskauppa Ympyrän toimipaikoissa vähäisiä ostoksia. Ostokäyttäytymistutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 24,6 %. Ostokäyttäytymistutkimuksen tulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics 19.0 -tilastointiohjelman avulla. Lisäksi grafiikan luonnissa käytettiin apuna Microsoft Office Excel 2010 -taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajat arvostivat eniten ostopaikan valinnassa tuotteiden tuoreutta ja laatua sekä samasta ostopaikasta helposti löydettävissä ja aina saatavilla olevaa monipuolista tuotevalikoimaa. Verrattaessa näitä tekijöitä ensisijaisen ostopaikan valintaan voitiin todeta markettien ja lähikauppojen tarjoavan näitä ominaisuuksia, eikä vastaajilla ole syytä lähteä hypermarketeihin.