Osaamisen johtaminen ja kehittäminen : case: Kemppi Oy, hankintaosasto
Happo-Tuominen, Satu (2012)
Happo-Tuominen, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137890
Tiivistelmä
Tämän päivän yritysten kilpailuvalttina on osaaminen. Osaamisen johtamisen tulee olla lähtöisin yrityksen strategiasta, jotta osataan kehittää oikeita asioita yrityksen tavoitteiden mukaisesti. Jokapäiväisellä osaamisen johtamisella innostetaan ja kehitetään, sekä sitoutetaan henkilöstöä yritykseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa Kemppi Oy:n hankintaosaston seitsemän ostajan osaamisen nykytila.
Tämän lisäksi selvitetään hankinnan tulevaisuuden osaamisen vaatimukset, jotta nykytilan osaamista ja osaamisen tavoitteita voidaan verrata keskenään. Tutkimuksen tuloksena on aikaansaada osaamisen kehityssuunnitelma Kemppi Oy:n hankintaosastolle; miten nykytilan osaaminen nostetaan tulevaisuuden osaamisen vaatimusten tasolle. Tutkimuksessa ei tehdä ostajille henkilökohtaista kehityssuunnitelmaa. Tutkimuksen teoriaosassa määritellään mm. osaamisen kartoittaminen, kehityssuunnitelmien laatiminen sekä käydään läpi hankinnan toimintoja. Tulevaisuuden osaamisesta ja haasteista kerrotaan ennen empiria -osuutta.
Tutkimus toteutetaan laadullisena konstruktiivisena tapaustutkimuksena. Tämä tutkimustapa tukee ryhmien tai yhteisöjen tutkintaa ja tuo hyvää taustainformaatiota tutkittavasta kohteesta. Tutkimustapa valittiin, koska tutkija on itse ostajana tutkittavassa organisaatiossa. Tutkimusmenetelminä käytetään haastattelua ja kyselyä sekä tutkijan omaa havainnointia.
Tutkimuksen tuloksena saadaan hankintaosastolle kehityssuunnitelma. Menetelminä kehityssuunnitelman laatimiseen käytetään ostajille laadittujen kyselyiden ja tutkitun teorian pohjalta 8-kenttä SWOT -analyysia sekä määritellään yksilön osaamisen vaatimuksia. Näiden menetelmien lisäksi esitetään osaamisen haltuunoton toimenpiteitä ja kuvataan osaamisen onnistumis- ja epäonnistumistekijöitä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että hankintaosastolla on osaamisvajetta ja että kaikkiin osaamistarpeisiin ei pystytä vastaamaan heti. Ostajien oppimis- ja omaksumistaidot ovat tutkimuksen tuloksen mukaan hyvät, joten osaamista on hyvä lähteä kehittämään tutkimuksen tuloksen mukaisesti.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa Kemppi Oy:n hankintaosaston seitsemän ostajan osaamisen nykytila.
Tämän lisäksi selvitetään hankinnan tulevaisuuden osaamisen vaatimukset, jotta nykytilan osaamista ja osaamisen tavoitteita voidaan verrata keskenään. Tutkimuksen tuloksena on aikaansaada osaamisen kehityssuunnitelma Kemppi Oy:n hankintaosastolle; miten nykytilan osaaminen nostetaan tulevaisuuden osaamisen vaatimusten tasolle. Tutkimuksessa ei tehdä ostajille henkilökohtaista kehityssuunnitelmaa. Tutkimuksen teoriaosassa määritellään mm. osaamisen kartoittaminen, kehityssuunnitelmien laatiminen sekä käydään läpi hankinnan toimintoja. Tulevaisuuden osaamisesta ja haasteista kerrotaan ennen empiria -osuutta.
Tutkimus toteutetaan laadullisena konstruktiivisena tapaustutkimuksena. Tämä tutkimustapa tukee ryhmien tai yhteisöjen tutkintaa ja tuo hyvää taustainformaatiota tutkittavasta kohteesta. Tutkimustapa valittiin, koska tutkija on itse ostajana tutkittavassa organisaatiossa. Tutkimusmenetelminä käytetään haastattelua ja kyselyä sekä tutkijan omaa havainnointia.
Tutkimuksen tuloksena saadaan hankintaosastolle kehityssuunnitelma. Menetelminä kehityssuunnitelman laatimiseen käytetään ostajille laadittujen kyselyiden ja tutkitun teorian pohjalta 8-kenttä SWOT -analyysia sekä määritellään yksilön osaamisen vaatimuksia. Näiden menetelmien lisäksi esitetään osaamisen haltuunoton toimenpiteitä ja kuvataan osaamisen onnistumis- ja epäonnistumistekijöitä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että hankintaosastolla on osaamisvajetta ja että kaikkiin osaamistarpeisiin ei pystytä vastaamaan heti. Ostajien oppimis- ja omaksumistaidot ovat tutkimuksen tuloksen mukaan hyvät, joten osaamista on hyvä lähteä kehittämään tutkimuksen tuloksen mukaisesti.