Sosiaalinen media terveydenhoitajan työvälineenä terveyden edistämistyössä
Pelkonen, Riikka (2012)
Pelkonen, Riikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117768
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia kokemuksia terveydenhoitajilla on sosiaalisen median käytöstä terveyden edistämisen työvälineenä. Opinnäytetyö pohjautuu Opiskelijoiden terveyden edistäminen Second Lifessa -hankkeeseen, joka on Hämeen, Lahden sekä Laurea ja Metropolia ammattikorkeakoulujen yhteinen hanke opiskelijoiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Hanke toteutetaan ajanjaksolla 1.1.2010–31.12.2012. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, miten sosiaalista mediaa on käytetty työssä välineenä terveyden edistämiseen, ja miten käyttö on koettu. Tavoitteena oli myös selvittää, millaisia haasteita tai mahdollisuuksia terveydenhoitajat näkevät sosiaalisen median käytössä. Yksi tavoite oli lisäksi tuottaa tärkeää tietoa hankkeen toteutumisesta ja siihen vaikuttaneista tekijöistä terveydenhoitajien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla neljältä hankkeessa mukana olleelta terveydenhoitajalta. Haastattelut toteutettiin tammi–helmikuun 2012 aikana. Aineisto analysoitiin induktiivisella eli aineisto-lähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista ilmeni, että terveydenhoitajien perinteisiä työvälineitä ovat edelleen puhelin, tekstiviestit ja sähköposti. Sosiaalisesta mediasta koettiin olevan hyötyä erityisesti tiedon ja tuen tarjoajana. Terveydenhoitajat näkivät mahdollisuuksia sosiaalisen median käytöllä terveydenhoitajan työvälineenä, kuitenkin haasteita tuntui olevan vielä helpompi löytää. Perinteinen kohtaava asiakastyö on vielä arvossaan, eikä terveydenhoitajien mielestä sosiaalinen media saisi ainakaan vähentää henkilökohtaista kontaktia. Haastatteluista ilmeni, että joissakin tilanteissa sosiaalinen media saattaa olla hyvä lisä terveydenhoitajien työhön, mutta välineenä sitä ei voida nostaa ylitse muiden. Riittävä koulutus ja perehdytys sosiaalisen median käyttöön koettiin tärkeäksi.
Tämä kartoitus hyödyttää vuoden lopussa päättyvää hanketta tuottamalla tietoa sen toteutumisesta hankkeen käyttöön, kartoittamalla mahdollisia kehittämisalueita ja antamalla näkökulmia sekä ideoita tämänsuuntaisten hankkeiden kehittelyyn, joissa sosiaalinen media on terveyden edistämisen välineenä. Tämän opinnäytetyön avulla saatiin uutta tietoa siitä, millaista sosiaalisen median käyttö on tällä hetkellä terveydenhoitajan työssä ja miten sosiaaliseen mediaan terveydenhuollossa suhtaudutaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla neljältä hankkeessa mukana olleelta terveydenhoitajalta. Haastattelut toteutettiin tammi–helmikuun 2012 aikana. Aineisto analysoitiin induktiivisella eli aineisto-lähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista ilmeni, että terveydenhoitajien perinteisiä työvälineitä ovat edelleen puhelin, tekstiviestit ja sähköposti. Sosiaalisesta mediasta koettiin olevan hyötyä erityisesti tiedon ja tuen tarjoajana. Terveydenhoitajat näkivät mahdollisuuksia sosiaalisen median käytöllä terveydenhoitajan työvälineenä, kuitenkin haasteita tuntui olevan vielä helpompi löytää. Perinteinen kohtaava asiakastyö on vielä arvossaan, eikä terveydenhoitajien mielestä sosiaalinen media saisi ainakaan vähentää henkilökohtaista kontaktia. Haastatteluista ilmeni, että joissakin tilanteissa sosiaalinen media saattaa olla hyvä lisä terveydenhoitajien työhön, mutta välineenä sitä ei voida nostaa ylitse muiden. Riittävä koulutus ja perehdytys sosiaalisen median käyttöön koettiin tärkeäksi.
Tämä kartoitus hyödyttää vuoden lopussa päättyvää hanketta tuottamalla tietoa sen toteutumisesta hankkeen käyttöön, kartoittamalla mahdollisia kehittämisalueita ja antamalla näkökulmia sekä ideoita tämänsuuntaisten hankkeiden kehittelyyn, joissa sosiaalinen media on terveyden edistämisen välineenä. Tämän opinnäytetyön avulla saatiin uutta tietoa siitä, millaista sosiaalisen median käyttö on tällä hetkellä terveydenhoitajan työssä ja miten sosiaaliseen mediaan terveydenhuollossa suhtaudutaan.