Customer Management and Communication in Media Projects
Bollström, Minna (2012)
Bollström, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117716
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia ammattikorkeakoulun opintoihin liittyvien asiakaspro-jektien hallintaa opiskelijoiden näkökulmasta. Tavoitteena oli käydä läpi kaksi aiemmin valmistunutta projektia ja esitellä niistä tärkeimmät asiat. Tavoitteena oli myös tehdä erilli-nen englanninkielinen opas, Student Project Guide, joka sisältää tietoa projektin hallinnas-ta ja jota opiskelijat voisivat hyödyntää tulevissa asiakasprojekteissa.
Työ perustuu kahteen erilaiseen projektiin, joissa oli kaksi erilaista tulosta. Molemmat pro-jektit oli tehty mediatekniikan koulutusohjelmassa. Ensimmäisen projektin tarkoitus oli luoda interaktiivinen kosketusnäyttö käyttöliittymä (digital signage). Asiakas oli kaupun-ginmuseo. Onnistunut projekti oli osa opintojaksonsuoritusta ja toteutettiin keväällä 2011.
Toisen projektin tarkoitus oli tuottaa markkinointimateriaalia, kuten videoita ja 3D-kuvia. Asiakas oli elektronisten työpisteiden valmistaja. Markkinointimateriaaliprojekti oli osa insi-nöörityön tekijän työharjoittelua. Projekti kohtasi monia ongelmia sen tuotantoaikana ke-sällä 2011. Vaikka vertailtavissa projekteissa oli erilaiset tulokset, oli niiden hallinta melko samanlaista.
Insinöörityö keskittyy projektin hallinnan vaiheisiin ja kahteen tärkeään asiaan: viestintään ja asiakkuuden hallintaan. Mediaprojektien hallinta voidaan jakaa neljään vaiheeseen: määrittely, suunnittelu, teko ja kehitys. Audiovisuaalisten projektien hallinta seuraa saman-laista rakennetta, se on jaettu kolmeen vaiheeseen: esituotanto, tuotanto ja jälkituotanto.
Jotta kaikki projektituotannon vaiheet toimisivat, hyvä kommunikaatio projektiryhmän si-sällä ja asiakkaan kanssa on tärkeää. Mediatekniikan opiskelijat saavatkin hyvän mahdolli-suuden harjoitella asiakkuuden hallintaa ammattikorkeakoulun asiakasprojekteissa.
Insinööriopiskelijoille projektinhallinta, teknisen tiedon lisäksi, on yksi tärkeimpiä taitoja oppia. Insinöörityöraportti sekä projektityöopas esittelevät ongelmakohtia ja antavat yleis-katsauksen projektinhallinnan käytäntöihin.
Työ perustuu kahteen erilaiseen projektiin, joissa oli kaksi erilaista tulosta. Molemmat pro-jektit oli tehty mediatekniikan koulutusohjelmassa. Ensimmäisen projektin tarkoitus oli luoda interaktiivinen kosketusnäyttö käyttöliittymä (digital signage). Asiakas oli kaupun-ginmuseo. Onnistunut projekti oli osa opintojaksonsuoritusta ja toteutettiin keväällä 2011.
Toisen projektin tarkoitus oli tuottaa markkinointimateriaalia, kuten videoita ja 3D-kuvia. Asiakas oli elektronisten työpisteiden valmistaja. Markkinointimateriaaliprojekti oli osa insi-nöörityön tekijän työharjoittelua. Projekti kohtasi monia ongelmia sen tuotantoaikana ke-sällä 2011. Vaikka vertailtavissa projekteissa oli erilaiset tulokset, oli niiden hallinta melko samanlaista.
Insinöörityö keskittyy projektin hallinnan vaiheisiin ja kahteen tärkeään asiaan: viestintään ja asiakkuuden hallintaan. Mediaprojektien hallinta voidaan jakaa neljään vaiheeseen: määrittely, suunnittelu, teko ja kehitys. Audiovisuaalisten projektien hallinta seuraa saman-laista rakennetta, se on jaettu kolmeen vaiheeseen: esituotanto, tuotanto ja jälkituotanto.
Jotta kaikki projektituotannon vaiheet toimisivat, hyvä kommunikaatio projektiryhmän si-sällä ja asiakkaan kanssa on tärkeää. Mediatekniikan opiskelijat saavatkin hyvän mahdolli-suuden harjoitella asiakkuuden hallintaa ammattikorkeakoulun asiakasprojekteissa.
Insinööriopiskelijoille projektinhallinta, teknisen tiedon lisäksi, on yksi tärkeimpiä taitoja oppia. Insinöörityöraportti sekä projektityöopas esittelevät ongelmakohtia ja antavat yleis-katsauksen projektinhallinnan käytäntöihin.