Uusiutuvan dieselpolttoaineen testauksen suunnittelu ja testimoottorin valmistaminen
Tiainen, Teemu (2012)
Tiainen, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117612
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty osana Metropolia Tekes-rahoitteista Concept Car -hanketta. Opinnäytetyössä on suunniteltu uusiutuvien dieselpolttoaineiden tutkimusmenetelmä sekä suunniteltu ja rakennettu testaamiseen sopiva laitteisto. Uusiutuvien dieselpolttoaineiden vaikutusta dieselmoottorissa on aiemmin tutkittu vain suurikokoisilla testimoottoreilla. Tässä opinnäytetyössä suunniteltuun testauslaitteistoon on valittu mahdollisimman pienikokoinen testimoottori, jolla voidaan tutkia polttoaineen vaikutusta suorituskykyyn, päästöihin ja kulutukseen.
Opinnäytetyössä on kuvattu valitun Volkswagenin 1,2 litraisen TDI -moottorin asentaminen SuperFlow-moottoridynamometriin. Edelleen työssä on kuvattu myös moottorinohjauksen asentamisen ja moottorin toimintakuntoon saattamisen työvaiheet. Moottorinohjauksen osalta opinnäytetyö on rajattu ainoastaan moottorin ja sen toimilaitteiden käyntikuntoon saattamiseen. Dieselmoottorin säädön perusteet esitetään työssä vain teorian osalta. Mittaustulosten analysointiin on suunniteltu ajotilapiirros, joka mahdollistaa testauslaitteistolla mitattujen arvojen käyttämisen mallintamaan moottorin toimintaa minkä tahansa ajosyklin aikana missä tahansa ajoneuvossa. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi dieselpolttoaineen testauslaitteisto sekä tulosten tehokkaaseen analysointiin työkalut, joilla tullaan jatkossa tutkimaan uusiutuvia dieselpolttoaineita osana Concept Car -hanketta.
Opinnäytetyössä on kuvattu valitun Volkswagenin 1,2 litraisen TDI -moottorin asentaminen SuperFlow-moottoridynamometriin. Edelleen työssä on kuvattu myös moottorinohjauksen asentamisen ja moottorin toimintakuntoon saattamisen työvaiheet. Moottorinohjauksen osalta opinnäytetyö on rajattu ainoastaan moottorin ja sen toimilaitteiden käyntikuntoon saattamiseen. Dieselmoottorin säädön perusteet esitetään työssä vain teorian osalta. Mittaustulosten analysointiin on suunniteltu ajotilapiirros, joka mahdollistaa testauslaitteistolla mitattujen arvojen käyttämisen mallintamaan moottorin toimintaa minkä tahansa ajosyklin aikana missä tahansa ajoneuvossa. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi dieselpolttoaineen testauslaitteisto sekä tulosten tehokkaaseen analysointiin työkalut, joilla tullaan jatkossa tutkimaan uusiutuvia dieselpolttoaineita osana Concept Car -hanketta.