Varaosaliiketoiminnan prosessien kehittäminen : Pesmel Oy
Kilpinen, Ari (2012)
Kilpinen, Ari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107578
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yli 33 vuotta toimineen Pesmel Oy:n varaosaliiketoimintaa. Varaosatoiminta on tärkeä osa Pesmel Oy:n liiketoimintaa. Tutkimuksen avulla on haettu keinoja, joilla saadaan keskeiset asiakkuuteen ja kannattavuuteen liittyvät asiat paremmiksi.
Tutkimuksessa keskityttiin erilaisten menetelmien ja prosessien kautta löytämään keinoja, joilla koko varaosaliiketoimintaan ja palveluun löydetyt toimenpiteet tyydyttävät Pesmel Oy:tä sekä asiakasta kovassa palvelukilpailussa asiakaslähtöisesti.
Tutkimuksen teoriaosuuden tarkoituksena oli selvittää palveluiden johtamista ja strategista markkinointia prosessijohtamisen toteutuksen kautta. Uusien toiminta-tapojen ja mallien kartoituksella pyrittiin löytämään tärkeimmät elementit, joita käytettäisiin yrityksessä prosessijohtamistoiminnan yhtenäistämisessä ja kehittämisessä koko yrityksen toimintamalliksi.
Osa tutkimuksesta toteutettiin kyselylomakkeella koti- ja ulkomaisille ostaville asiakkaille. Kyselylomake lähetettiin suoraan varaosa-asioista päättäville henkilöille. Kyselyn päätarkoituksena oli löytää palvelun laatutaso, toimitusvarmuus, hintataso ja asiakastyytyväisyys. Kyselyn tuloksia tullaan hyödyntämään jatkossa parempana palveluna asiakkaille.
Tutkimus ja kysely osoittavat että asiakkailta ja henkilökunnalta saatu arvokas tieto ja ehdotukset kannattaa muuttaa kehittämistyön kautta yrityksen pääomaksi, joka tuottaa hyötyä jatkossa sekä Pesmel Oy:lle että varaosia ostaville asiakkaille.
Tutkimuksessa keskityttiin erilaisten menetelmien ja prosessien kautta löytämään keinoja, joilla koko varaosaliiketoimintaan ja palveluun löydetyt toimenpiteet tyydyttävät Pesmel Oy:tä sekä asiakasta kovassa palvelukilpailussa asiakaslähtöisesti.
Tutkimuksen teoriaosuuden tarkoituksena oli selvittää palveluiden johtamista ja strategista markkinointia prosessijohtamisen toteutuksen kautta. Uusien toiminta-tapojen ja mallien kartoituksella pyrittiin löytämään tärkeimmät elementit, joita käytettäisiin yrityksessä prosessijohtamistoiminnan yhtenäistämisessä ja kehittämisessä koko yrityksen toimintamalliksi.
Osa tutkimuksesta toteutettiin kyselylomakkeella koti- ja ulkomaisille ostaville asiakkaille. Kyselylomake lähetettiin suoraan varaosa-asioista päättäville henkilöille. Kyselyn päätarkoituksena oli löytää palvelun laatutaso, toimitusvarmuus, hintataso ja asiakastyytyväisyys. Kyselyn tuloksia tullaan hyödyntämään jatkossa parempana palveluna asiakkaille.
Tutkimus ja kysely osoittavat että asiakkailta ja henkilökunnalta saatu arvokas tieto ja ehdotukset kannattaa muuttaa kehittämistyön kautta yrityksen pääomaksi, joka tuottaa hyötyä jatkossa sekä Pesmel Oy:lle että varaosia ostaville asiakkaille.