Työhyvinvoinnin kehittäminen : case: Yritys X
Peltonen, Jenna (2012)
Peltonen, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107574
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työhyvinvointia ja sen kehittämistä. Työ on tehty toimeksiantona kuljetus- ja logistiikka-alan yritykselle. Työssä tarkastellaan caseyrityksen henkilöstön työtyytyväisyyden ja työhyvinvoinnin tason nykytilaa. Tavoitteena on antaa kehitysehdotuksia työhyvinvoinnin suunnittelua ja kehittämistä varten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan työhyvinvoinnista, työsuojelusta ja työturvallisuudesta. Lisäksi tarkastellaan työhyvinvoinnin ja tuottavuuden yhteyttä sekä kuinka työhyvinvointia voidaan käytännössä johtaa. Myös varhaisen tuen mallia tarkastellaan ja kuinka siitä voi olla hyötyä työkyvyn ylläpitämisessä.
Empiirisessä osassa tarkastellaan caseyrityksen nykytilaa henkilöstön työtyytyväisyyden ja työhyvinvoinnin osalta. Tässä osuudessa on hyödynnetty yrityksessä aikaisemmin toteutettuja kvantitatiivisia tutkimuksia. Lisäksi aihetta lähestytään kvalitatiivisen menetelmän kautta teemahaastattelujen ja havainnoinnin avulla.
Tutkimukset osoittivat, että kuljettajien keskuudessa ollaan eniten tyytymättömiä johdon hitaaseen reagointiin kalustoon liittyvissä ongelmissa. Myös esimiesten kuuntelutaitoja kritisoitiin ja selkeitä ohjeita kaivattiin enemmän. Toimihenkilöiden mielestä kehitettävää on johtamisessa, tiedonkulussa ja työn tavoitteiden selkeyttämisessä. Myös koulutusmahdollisuuksia ja yhteistyön lisäämistä toivottiin.
Opinnäytetyön viimeinen osio sisältää kehitysehdotuksia työhyvinvoinnin suunnitteluun ja kehittämiseen. Caseyrityksen tulee pitää huolta siitä, että jatkossakin henkilöstön työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia kartoitetaan säännöllisin väliajoin. Tulokset täytyy ottaa vakavasti, ja henkilöstön hyvinvointia tulee kehittää eri keinoin.
Osa työstä on salattu toimeksiantajan pyynnöstä niin, ettei toimeksiantajaa voi tunnistaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan työhyvinvoinnista, työsuojelusta ja työturvallisuudesta. Lisäksi tarkastellaan työhyvinvoinnin ja tuottavuuden yhteyttä sekä kuinka työhyvinvointia voidaan käytännössä johtaa. Myös varhaisen tuen mallia tarkastellaan ja kuinka siitä voi olla hyötyä työkyvyn ylläpitämisessä.
Empiirisessä osassa tarkastellaan caseyrityksen nykytilaa henkilöstön työtyytyväisyyden ja työhyvinvoinnin osalta. Tässä osuudessa on hyödynnetty yrityksessä aikaisemmin toteutettuja kvantitatiivisia tutkimuksia. Lisäksi aihetta lähestytään kvalitatiivisen menetelmän kautta teemahaastattelujen ja havainnoinnin avulla.
Tutkimukset osoittivat, että kuljettajien keskuudessa ollaan eniten tyytymättömiä johdon hitaaseen reagointiin kalustoon liittyvissä ongelmissa. Myös esimiesten kuuntelutaitoja kritisoitiin ja selkeitä ohjeita kaivattiin enemmän. Toimihenkilöiden mielestä kehitettävää on johtamisessa, tiedonkulussa ja työn tavoitteiden selkeyttämisessä. Myös koulutusmahdollisuuksia ja yhteistyön lisäämistä toivottiin.
Opinnäytetyön viimeinen osio sisältää kehitysehdotuksia työhyvinvoinnin suunnitteluun ja kehittämiseen. Caseyrityksen tulee pitää huolta siitä, että jatkossakin henkilöstön työtyytyväisyyttä ja työhyvinvointia kartoitetaan säännöllisin väliajoin. Tulokset täytyy ottaa vakavasti, ja henkilöstön hyvinvointia tulee kehittää eri keinoin.
Osa työstä on salattu toimeksiantajan pyynnöstä niin, ettei toimeksiantajaa voi tunnistaa.