Nykyajan ornamentti : koristeellisuus teknologian ja käsityön näkökulmasta
Hannula, Mikko (2012)
Hannula, Mikko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107490
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkitaan ornamentiikkaa tämän päivän eurooppalaisessa sekä yhdysvaltalaisessa kalustemuotoilussa ja arkkitehtuurissa. Ornamentti on pitkään ollut tabu minimalistis-funktionalistiselta pohjalta lähtevässä muotoilussa. Nykypäivänä sitä sen sijaan esiintyy runsaasti. Aihetta käsittelevää tutkimustietoa on kuitenkin niukasti saatavilla. Tutkimuksen tavoitteena on luoda kokonaiskuva nykyornamentiikan kuva-aiheista, valmistusteknologioista sekä niihin liittyvistä laajemmista ilmiöistä muotoilun, käsityön ja teknologian kentällä. Lopullisena päämääränäni on soveltaa tutkimuksen tuloksia omaan suunnittelutyöhöni, joka keskittyy koristeellisen kalustemalliston suunnitteluun.
Tutkimusaineistoni koostuu Internetin kautta kerätyistä tuotekuvista. Analyysi tapahtuu visuaalisen järjestyksen ja intertekstin käsitteiden kautta. Visuaalisella järjestyksellä viitataan elinympäristömme esinemaailman vakiintuneisiin piirteisiin ja merkityksiin. Tällöin myös ornamentiikka nivoutuu osaksi näitä järjestyksiä muotoilun ja arkkitehtuurin toimialoilla. Intertekstuaalisuudella tarkoitetaan sitä viittaussuhteiden verkostoa, jonka kautta katsoja tekee oman tulkintansa esineiden suhteista muihin esineisiin tai ilmiöihin. Tähän perustuu myös oma tulkintani esineiden koristeista. Lisäksi analyysissä hyödynnetään semiotiikan ikonin, indeksin ja symbolin käsitteitä.
Analysoidun aineiston kohdalla esiin nousivat perinteisten kuva-aiheiden ohella abstraktit, usein rakenteelliset koristeet sekä toisaalta vapaaseen itseilmaisuun liittyvä töhertely. Yleisesti ottaen teknologian vaikutus oli huomattava. Abstraktissa ornamentiikassa näkyi vahvasti digitaalisia piirteitä. Lisäksi havaittavissa oli voimistuva biodigitaalisen suunnittelun vaikutus, joka näkyy vahvasti myös oman suunnittelutyöni innoittajana. Nykyaikaisen teknologian ohella inspiraatiota on haettu jurvalaisesta tyylikalusteperinteestä. Paikallista koristeveiston erikoisosaamista on myös pyritty hyödyntämään ottaen sen mahdollisuudet huomioon jo malliston suunnitteluvaiheessa.
Tutkimusaineistoni koostuu Internetin kautta kerätyistä tuotekuvista. Analyysi tapahtuu visuaalisen järjestyksen ja intertekstin käsitteiden kautta. Visuaalisella järjestyksellä viitataan elinympäristömme esinemaailman vakiintuneisiin piirteisiin ja merkityksiin. Tällöin myös ornamentiikka nivoutuu osaksi näitä järjestyksiä muotoilun ja arkkitehtuurin toimialoilla. Intertekstuaalisuudella tarkoitetaan sitä viittaussuhteiden verkostoa, jonka kautta katsoja tekee oman tulkintansa esineiden suhteista muihin esineisiin tai ilmiöihin. Tähän perustuu myös oma tulkintani esineiden koristeista. Lisäksi analyysissä hyödynnetään semiotiikan ikonin, indeksin ja symbolin käsitteitä.
Analysoidun aineiston kohdalla esiin nousivat perinteisten kuva-aiheiden ohella abstraktit, usein rakenteelliset koristeet sekä toisaalta vapaaseen itseilmaisuun liittyvä töhertely. Yleisesti ottaen teknologian vaikutus oli huomattava. Abstraktissa ornamentiikassa näkyi vahvasti digitaalisia piirteitä. Lisäksi havaittavissa oli voimistuva biodigitaalisen suunnittelun vaikutus, joka näkyy vahvasti myös oman suunnittelutyöni innoittajana. Nykyaikaisen teknologian ohella inspiraatiota on haettu jurvalaisesta tyylikalusteperinteestä. Paikallista koristeveiston erikoisosaamista on myös pyritty hyödyntämään ottaen sen mahdollisuudet huomioon jo malliston suunnitteluvaiheessa.