Älykkäät koneet suuntautumisvaihtoehdon kehittäminen
Ijas, Mika (2012)
Ijas, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107448
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulussa alkoi syksyllä 2011 uusi suuntautumisvaihtoehto,jonka nimi on älykkäät koneet. Suuntautumisvaihtoehdon kehittämiselle ja aloittamisel-
le saatiin vahva tuki Tampereen alueen yrityksistä, joissa tämän opintosuunnan työntekijöitä tarvitaan tulevaisuudessa enemmän ja enemmän. Suuntautuminen on poikkitieteellinen eli siihen valitaan opiskelijoita kone-, auto-, sähkö- ja tietotekniikan opintosuunnilta.
Suuntautumisvaihtoehdolla on opiskelijan kannalta kaksi haastetta. Ensiksi heiltä vaaditaan ristikkäisiä opintoja, eli esimerkiksi konepuolen opiskelijat opiskelevat tietyn määrän sähköpuolen perusaineita. Toiseksi opintosuuntaan liittyy suuret projektiopinnot, joissa opiskelijat tekevät yhdessä projekteja samaan tapaan kuin työelämässä
on tapana tehdä.
Vuonna 2011 aloitti 16 opiskelijan pilottiryhmä ja pääasiassa opiskelut ovat heillä edenneet hyvin. Tässä työssä haastateltiin kirjallisesti kaikki opintosuunnalla olevat
opiskelijat. Myös opettajien mielipiteitä kuultiin. Vastauksista laadittiin yhteenveto ja annettiin kehitysehdotuksia suuntautumisvaihtoehdon kehittämiselle. Suurimmat haasteet löytyivät puutteellisista tilaresursseista ja hankaluudesta löytää sopiva lukujärjestys. Lukujärjestyshankaluudet johtuvat suuresta vapaasti valittavien kurssien määrästä.
Kehitysehdotuksiksi saatiin tilatarpeen priorisointi ja pienet muutokset kurssitarjontaan.
Myös projektitöiden arviointiohjeistusta pitää kehittää ja luoda yhteiset pelisäännöt.
le saatiin vahva tuki Tampereen alueen yrityksistä, joissa tämän opintosuunnan työntekijöitä tarvitaan tulevaisuudessa enemmän ja enemmän. Suuntautuminen on poikkitieteellinen eli siihen valitaan opiskelijoita kone-, auto-, sähkö- ja tietotekniikan opintosuunnilta.
Suuntautumisvaihtoehdolla on opiskelijan kannalta kaksi haastetta. Ensiksi heiltä vaaditaan ristikkäisiä opintoja, eli esimerkiksi konepuolen opiskelijat opiskelevat tietyn määrän sähköpuolen perusaineita. Toiseksi opintosuuntaan liittyy suuret projektiopinnot, joissa opiskelijat tekevät yhdessä projekteja samaan tapaan kuin työelämässä
on tapana tehdä.
Vuonna 2011 aloitti 16 opiskelijan pilottiryhmä ja pääasiassa opiskelut ovat heillä edenneet hyvin. Tässä työssä haastateltiin kirjallisesti kaikki opintosuunnalla olevat
opiskelijat. Myös opettajien mielipiteitä kuultiin. Vastauksista laadittiin yhteenveto ja annettiin kehitysehdotuksia suuntautumisvaihtoehdon kehittämiselle. Suurimmat haasteet löytyivät puutteellisista tilaresursseista ja hankaluudesta löytää sopiva lukujärjestys. Lukujärjestyshankaluudet johtuvat suuresta vapaasti valittavien kurssien määrästä.
Kehitysehdotuksiksi saatiin tilatarpeen priorisointi ja pienet muutokset kurssitarjontaan.
Myös projektitöiden arviointiohjeistusta pitää kehittää ja luoda yhteiset pelisäännöt.