Tampereen yliopiston puheviestinnän alan täydennyskoulutustarpeen kartoitus
Kuitunen, Anna (2012)
Kuitunen, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107432
Tiivistelmä
Opiskelu ja oppiminen päättyvät harvoin yhteen suoritettuun tutkintoon. Nykyisessä ja alati muuttuvassa työelämässä osaamisensa päivittäminen on lähes selviytymisen edellytys. Yliopistot ja korkeakoulut pyrkivät tarjoamaan täydennyskoulutusta, jonka avulla akateemiset asiantuntijat voivat kehittää osaamistaan. Parhaimmillaan täydennyskoulutus on myös merkittävä toimija korkeakoulujen ja työelämän välillä.
Tässä työssä kartoitettiin Tampereen yliopiston puheviestinnän oppiaineesta valmistuneiden tarpeita ja toiveita täydennyskoulutukselle. Kartoituksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaista täydennyskoulutusta puheviestinnän asiantuntijat tuntevat tarvitsevansa nyt ja tulevaisuudessa. Kartoituksen avulla haluttiin myös synnyttää vilkasta vuoropuhelua oppiaineen ja työelämän välille.
Kartoituksen perusteella täydennyskoulutuksen tulisi tarjota alan uusinta tutkimustietoa. Yleisen puheviestinnän alan uusimman tiedon lisäksi kaivattiin erityisesti tietoa ammatillisesta viestinnästä. Vastaajat toivat esille myös puheviestinnän alan laaja-alaisuuden: puheviestinnän alalla tarvitaan paljon erilaisia taitoja, joihin tarvitaan myös koulutusta. Puheviestinnän asiantuntijuus ja osaaminen näyttäisivät kartoituksen perusteella syntyvän vankasta puheviestinnän tieteenalan teoriapohjasta, johon yhdistellään niitä taitoja, joita kussakin työtehtävässä yksilöllisesti tarvitaan.
Tässä työssä kartoitettiin Tampereen yliopiston puheviestinnän oppiaineesta valmistuneiden tarpeita ja toiveita täydennyskoulutukselle. Kartoituksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaista täydennyskoulutusta puheviestinnän asiantuntijat tuntevat tarvitsevansa nyt ja tulevaisuudessa. Kartoituksen avulla haluttiin myös synnyttää vilkasta vuoropuhelua oppiaineen ja työelämän välille.
Kartoituksen perusteella täydennyskoulutuksen tulisi tarjota alan uusinta tutkimustietoa. Yleisen puheviestinnän alan uusimman tiedon lisäksi kaivattiin erityisesti tietoa ammatillisesta viestinnästä. Vastaajat toivat esille myös puheviestinnän alan laaja-alaisuuden: puheviestinnän alalla tarvitaan paljon erilaisia taitoja, joihin tarvitaan myös koulutusta. Puheviestinnän asiantuntijuus ja osaaminen näyttäisivät kartoituksen perusteella syntyvän vankasta puheviestinnän tieteenalan teoriapohjasta, johon yhdistellään niitä taitoja, joita kussakin työtehtävässä yksilöllisesti tarvitaan.