Markkinointimatka : Kuinka toteuttaa pienen budjetin matkailuohjelman pilottijakson markkinointi sosiaalisessa mediassa?
Lahtinen, Keijo (2012)
Lahtinen, Keijo
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107375
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee produktiona tehdyn RailAway Bulgaria -nimisen pilottijakson markkinointia sosiaalisessa mediassa. Pilottijakson markkinointiin hyödynnettiin pääasiassa kolmea sosiaalisen median kanavaa: yhteisöpalvelu Facebookia, RailAwayn omaa blogia ja videopalvelu YouTubea. Tutkielman tarkoitus on kehittää keinot, joilla pilottijakson sosiaalisen median markkinoinnin olisi voinut suorittaa tehokkaammin.
Tutkielman tavoitteena on käydä läpi pilottijakson tuotannon aikana toteutuneet sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet, analysoida niitä ja selvittää, mikä niissä meni pieleen. Etsin ratkaisuja mahdollisille ongelmakohdille ja kehittelen uusia RailAwayn kaltaiselle matkailuohjelmalle sopivia sosiaalisen median markkinointi-ideoita. Yhteenvetona laadin pilottijaksolle uuden sosiaalisen median strategian hyödyntäen tärkeitä markkinoinnin työkaluja.
Tutkielmani tietoperustana käytän useita markkinointikirjallisuuteen liittyviä teoksia. Osa teoksista keskittyy markkinointiin yleisellä tasolla, kun taas osa käsittelee nimenomaan sosiaalisen median markkinointia. Lähdemateriaalina minulla on myös opinnäytetöitä, joiden aihe on hyvin lähellä omaa aihettani.
Tutkielman tulokset osoittavat, että RailAwayn pilottijakson markkinointi sosiaalisessa mediassa olisi pitänyt aloittaa viikkoja ennen esituotannon käynnistymistä. Tutkielman sosiaalisen median strategia olisi tehnyt pilottijakson markkinoinnin sujuvammaksi.
Tutkielman tavoitteena on käydä läpi pilottijakson tuotannon aikana toteutuneet sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet, analysoida niitä ja selvittää, mikä niissä meni pieleen. Etsin ratkaisuja mahdollisille ongelmakohdille ja kehittelen uusia RailAwayn kaltaiselle matkailuohjelmalle sopivia sosiaalisen median markkinointi-ideoita. Yhteenvetona laadin pilottijaksolle uuden sosiaalisen median strategian hyödyntäen tärkeitä markkinoinnin työkaluja.
Tutkielmani tietoperustana käytän useita markkinointikirjallisuuteen liittyviä teoksia. Osa teoksista keskittyy markkinointiin yleisellä tasolla, kun taas osa käsittelee nimenomaan sosiaalisen median markkinointia. Lähdemateriaalina minulla on myös opinnäytetöitä, joiden aihe on hyvin lähellä omaa aihettani.
Tutkielman tulokset osoittavat, että RailAwayn pilottijakson markkinointi sosiaalisessa mediassa olisi pitänyt aloittaa viikkoja ennen esituotannon käynnistymistä. Tutkielman sosiaalisen median strategia olisi tehnyt pilottijakson markkinoinnin sujuvammaksi.