Sisäisen logistiikan kehittäminen kohdeyrityksessä
Fihlman, Atte (2012)
Fihlman, Atte
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097335
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää kohdeyrityksen sisäistä logistiikkaa puolituotteiden ja lopputuotteiden osalta. Puolituotteita ovat tuotteet, jotka on saatu oikeaan muotoon, kuivattu ja jotka sen jälkeen pakataan kuljetusyksiköihin ja viedään joko välivarastoon tai jatkojalostukseen. Lopputuotteita ovat tuotteet, jotka ovat edellisen lisäksi vielä jatkojalostettu ja ovat valmiita toimitettavaksi asiakkaille.
Tehtaan sisällä kulkee lähes jatkuva puolituote- ja lopputuotevirta. Valmistuvat puolituotteet kuljetetaan joko puolituotevarastoon tai suoraan jatkojalostukseen. Samaan aikaan myös siirretään puolituotevarastosta puolituotteita jatkoprosessointiin ja valmiit lopputuotteet lopputuotevarastoon. Tämän logistiikan hoitaminen sitoo yhden työntekijän työpanoksen jatkuvasti kolmessa vuorossa ja kuutena päivänä viikossa.
Projektin tavoitteena oli tutkia ja kehittää tuotannon sisäistä logistiikkaa siten, että tuotteiden siirtelystä vastaavalta järjestelijältä saataisiin vapautettua työaikaa muihin tehtäviin mahdollisimman paljon.
Ensimmäisessä kehitysvaihtoehdossa selvitettiin mahdollisia ratkaisuja ilman merkittäviä investointeja ja sitä olisiko pelkällä puolituotteiden sijoittelun järjestelyllä sekä trukin ajoreitin muutoksella mahdollista tehostaa toimintaa.
Toisena vaihtoehtona selvitettiin mahdollisten kuljettimien tuomaa hyötyä ja niiden tuoman hyödyn suhdetta investoinnin suuruuteen.
Kolmas tutkittu vaihtoehto oli automaatiotrukkijärjestelmä. Siinä kaksi kappaletta automaattisia trukkeja hoitaisivat koko tehdasalueen sisäisen logistiikan.
Tutkituista vaihtoehdoista paras oli automaattitrukit. Vaikka ne vaativat selkeästi suurimman investoinnin, olisi niiden takaisinmaksuaika silti vain noin yksi vuosi. Automaattitrukkien lisäksi trukin ajoreitin muutos olisi hyvä yhdistää muutokseen, koska sen tuomat edut jo pelkästään työturvallisuuden kannalta ovat huomattavat sen vaatiman investoinnin rinnalla.
Tehtaan sisällä kulkee lähes jatkuva puolituote- ja lopputuotevirta. Valmistuvat puolituotteet kuljetetaan joko puolituotevarastoon tai suoraan jatkojalostukseen. Samaan aikaan myös siirretään puolituotevarastosta puolituotteita jatkoprosessointiin ja valmiit lopputuotteet lopputuotevarastoon. Tämän logistiikan hoitaminen sitoo yhden työntekijän työpanoksen jatkuvasti kolmessa vuorossa ja kuutena päivänä viikossa.
Projektin tavoitteena oli tutkia ja kehittää tuotannon sisäistä logistiikkaa siten, että tuotteiden siirtelystä vastaavalta järjestelijältä saataisiin vapautettua työaikaa muihin tehtäviin mahdollisimman paljon.
Ensimmäisessä kehitysvaihtoehdossa selvitettiin mahdollisia ratkaisuja ilman merkittäviä investointeja ja sitä olisiko pelkällä puolituotteiden sijoittelun järjestelyllä sekä trukin ajoreitin muutoksella mahdollista tehostaa toimintaa.
Toisena vaihtoehtona selvitettiin mahdollisten kuljettimien tuomaa hyötyä ja niiden tuoman hyödyn suhdetta investoinnin suuruuteen.
Kolmas tutkittu vaihtoehto oli automaatiotrukkijärjestelmä. Siinä kaksi kappaletta automaattisia trukkeja hoitaisivat koko tehdasalueen sisäisen logistiikan.
Tutkituista vaihtoehdoista paras oli automaattitrukit. Vaikka ne vaativat selkeästi suurimman investoinnin, olisi niiden takaisinmaksuaika silti vain noin yksi vuosi. Automaattitrukkien lisäksi trukin ajoreitin muutos olisi hyvä yhdistää muutokseen, koska sen tuomat edut jo pelkästään työturvallisuuden kannalta ovat huomattavat sen vaatiman investoinnin rinnalla.