Nimikkeistön yhtenäistäminen ja standardisointi
Huttunen, Toni (2012)
Huttunen, Toni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097334
Tiivistelmä
Työn aiheena oli Hydroline Oy:n nimikkeistön yhtenäistäminen ja standardisointi. Yrityksen nimikkeistö oli vuosikymmenten aikana paisunut ja nimitietokentät muuttuneet sekaviksi. Yritys halusi, että nimikkeistöä yhtenäistetään ja uusien nimikkeiden luonnille tehdään ohjeistus, jotta nimikkeistö myös pysyisi yhtenäisenä. Toinen tehtävä oli etsiä yhteneviä merkitseviä piirteitä omaavia nimikkeitä ja analysoida nimikkeiden mahdollista yhdistämistä. Tällaisia merkitseviä piirteitä ovat esimerkiksi männänpituus ja -halkaisija.
Työ toteutettiin tekemällä aiemmin aloitettu piirrekartoitus loppuun ja laatimalla ohjeistus uusien nimikkeiden luontiin. Piirrekartoituksen tietojen avulla vanhojen nimikkeiden nimitietokentät pystyttiin muokkaamaan uusien ohjeiden mukaiseksi ja nimikkeiden yhteneväisyyksiä pystyttiin vertailemaan. Lisäksi osaryhmille tehtiin ABC-analyysit.
Tuloksena saatiin ohjeet uusien nimikkeiden luontiin sekä selkeytetty nimikekanta. Piirteitä vertailemalla löydettiin yhdistettävissä olevia nimikkeitä kaikista osaryhmistä. Lisäksi kaikista tutkituista osaryhmistä tehtiin ABC-analyysit. ABC-analyyseistä selvisi, että yrityksessä niin sanottuun C-ryhmään ja kulutuksettomaan ryhmään kuului lähes 85 % nimikkeistä osaryhmästä riippumatta.
Työ toteutettiin tekemällä aiemmin aloitettu piirrekartoitus loppuun ja laatimalla ohjeistus uusien nimikkeiden luontiin. Piirrekartoituksen tietojen avulla vanhojen nimikkeiden nimitietokentät pystyttiin muokkaamaan uusien ohjeiden mukaiseksi ja nimikkeiden yhteneväisyyksiä pystyttiin vertailemaan. Lisäksi osaryhmille tehtiin ABC-analyysit.
Tuloksena saatiin ohjeet uusien nimikkeiden luontiin sekä selkeytetty nimikekanta. Piirteitä vertailemalla löydettiin yhdistettävissä olevia nimikkeitä kaikista osaryhmistä. Lisäksi kaikista tutkituista osaryhmistä tehtiin ABC-analyysit. ABC-analyyseistä selvisi, että yrityksessä niin sanottuun C-ryhmään ja kulutuksettomaan ryhmään kuului lähes 85 % nimikkeistä osaryhmästä riippumatta.