Yksilöllisen vapaa-ajan kehittämistyö ryhmäkodissa asuville kehitysvammaisille
Forssell, Eija; Matilainen, Eija (2012)
Forssell, Eija
Matilainen, Eija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097227
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistyö toimeksiantona Eteva–kuntayhtymältä. Tämän laadullisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää ryhmäkodissa asuvien kehitysvammaisten yksilöllisiä vapaa-ajan toimintoja tarjoamalla kehitysvammaiselle mahdollisuus löytää sekä toteuttaa oman toiveensa mukainen vapaa-ajanviettomuoto. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä tekijät estävät tai edistävät yksilöllistä vapaa-ajan toimintaa. Lisäksi pohdittiin, miten toiminta olisi jatkossa mahdollista vakiinnuttaa osaksi ryhmäkodin toimintaa.
Aineistoa kerättiin haastattelemalla yksilöllisesti neljää ryhmäkodin asukasta teemahaastattelulla, jossa asukas valitsi ensin teeman ja sen jälkeen tarkentavan aihepiirin. Haastattelujen apuna käytettiin vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä sekä tarkentavia avoimia kysymyksiä. Toiminnallisessa osuudessa tarkkailtiin asukkaita heidän toiveensa mukaisessa vapaa-ajan toiminnossa. Jokaisesta toimintakerrasta pidettiin päiväkirjaa ja koottu aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Jokaiselle neljälle asukkaalle laadittiin haastattelujen pohjalta henkilökohtainen vapaa-ajan toiveista kertova kooste: ”Vapaa-aikanani minä...” Kooste perustuu yksilökeskeiseen suunnitelmatyöskentelyyn (YKS).
Suurin haaste kehittämistyössä oli asukkaiden haastattelut. Ne osoittivat, miten vaikeaa on saada esiin kehitysvammaisen oma ääni sekä mielipide kysyttyyn asiaan. Kehittämistyöhön osallistuneet asukkaat nauttivat suuresti, kun saivat oman yksilöllisen aikansa. Vapaa-ajan toiminnan jatkuvuuteen tarvitaan työn etukäteissuunnittelua sekä henkilökuntaresursseja. Työn tuloksia ei voi sellaisenaan siirtää toisen yksikön käyttöön, mutta niitä voi käyttää apuna suunniteltaessa ja kehittäessä vastaavanlaista vapaa-ajantoimintaa.
Aineistoa kerättiin haastattelemalla yksilöllisesti neljää ryhmäkodin asukasta teemahaastattelulla, jossa asukas valitsi ensin teeman ja sen jälkeen tarkentavan aihepiirin. Haastattelujen apuna käytettiin vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä sekä tarkentavia avoimia kysymyksiä. Toiminnallisessa osuudessa tarkkailtiin asukkaita heidän toiveensa mukaisessa vapaa-ajan toiminnossa. Jokaisesta toimintakerrasta pidettiin päiväkirjaa ja koottu aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Jokaiselle neljälle asukkaalle laadittiin haastattelujen pohjalta henkilökohtainen vapaa-ajan toiveista kertova kooste: ”Vapaa-aikanani minä...” Kooste perustuu yksilökeskeiseen suunnitelmatyöskentelyyn (YKS).
Suurin haaste kehittämistyössä oli asukkaiden haastattelut. Ne osoittivat, miten vaikeaa on saada esiin kehitysvammaisen oma ääni sekä mielipide kysyttyyn asiaan. Kehittämistyöhön osallistuneet asukkaat nauttivat suuresti, kun saivat oman yksilöllisen aikansa. Vapaa-ajan toiminnan jatkuvuuteen tarvitaan työn etukäteissuunnittelua sekä henkilökuntaresursseja. Työn tuloksia ei voi sellaisenaan siirtää toisen yksikön käyttöön, mutta niitä voi käyttää apuna suunniteltaessa ja kehittäessä vastaavanlaista vapaa-ajantoimintaa.