Kuntouttavan työtoiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen : kehittämishanke Forssan kaupungin Työvalmennuskeskus Aktiivissa
Aaltonen, Suvi; Tuomola, Sanja (2012)
Aaltonen, Suvi
Tuomola, Sanja
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097193
Tiivistelmä
Ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö käsittelee Forssan kaupungin Työvalmennuskeskus Aktiivissa tehtyä asiakaslähtöistä kuntouttavan työtoiminnan Starttiryhmän kehittämistä. Kehittämisessä käytettiin BIKVA –arviointimallia. Portaittain etenevä malli koostui kahdesta ryhmähaastattelusta, kenttätyöntekijöiden kanssa pidetystä palaverista, sosiaalityön ja työllisyyden palvelualueen johtotiimin informoimisesta sekä edeltävien portaiden tulosten esittelystä poliittisille päätöksentekijöille ja työllistämisen parissa työskenteleville toimijoille työllisyyden hoidon toimikunnassa.
Helmikuussa 2012 toteutettiin kaksi ryhmähaastattelua. Kuntouttavan työtoiminnan Starttiryhmän aamu- ja iltavuorot haastateltiin. Yhteensä haastatteluihin osallistui 14 henkilöä; 3 naista ja 11 miestä. Haastatteluissa esille tulleet asiat käytiin läpi kenttätyöntekijöiden kanssa SAT –palaverissa (Suunnittele, Arvioi ja Työllistä). Asiakkaiden esille nostamat asiat kenttätyöntekijöiden näkemyksillä lisättyinä esiteltiin sosiaalityön ja työllisyyden palvelualueen johtotiimissä.
Työllisyysasioiden toimikunnassa kehittämistehtävä esitettiin keskeisten tulosten kautta. Yhdessä toimikunnan kanssa mietittiin mitä tulisi tulosten kanssa tehdä. Mihin suuntaan kuntouttavassa työtoiminnassa lähdetään Forssan kaupungissa. Toimikunta antoi positivista palautetta kehittämistehtävästä.
Forssan kaupungin perusturvassa pidetään asiakaslähtöistä työskentelytapaa hyvin tärkeänä. Asiakaslähtöisyys on kirjattu perusturvan omaan strategiaan. Työllisyyden hoidon ja ennen kaikkea kuntouttavan työtoiminnan kehittäminen on suurien työttömyyslukujen vuoksi ajankohtaista ja välttämätöntä. BIKVA arviointimalliin päädyttiin, koska haluttiin tuoda työllisyyden hoito poliittisten päätöksentekijöiden tietoisuuteen.
Kehittämistehtävän kautta asiakkailta saatu selkein viesti oli, että kuntouttavaan työtoimintaan pääsee helposti ja paikkoja on runsaasti tarjolla. Asiakkaat kokevat Startin tarjoaman ryhmämuotoisen kuntouttavan työtoiminnan vertaistuellisena ja päiviin sisältöä tuovana toimintana. Startilla on iso merkitys syrjäytymisen ehkäisyssä. Jotta asiakkaat pääsisivät työtoiminnasta eteenpäin, tulisi työllisyyden hoidon yksikköön palkata työvalmentaja tai jopa useampi.
Helmikuussa 2012 toteutettiin kaksi ryhmähaastattelua. Kuntouttavan työtoiminnan Starttiryhmän aamu- ja iltavuorot haastateltiin. Yhteensä haastatteluihin osallistui 14 henkilöä; 3 naista ja 11 miestä. Haastatteluissa esille tulleet asiat käytiin läpi kenttätyöntekijöiden kanssa SAT –palaverissa (Suunnittele, Arvioi ja Työllistä). Asiakkaiden esille nostamat asiat kenttätyöntekijöiden näkemyksillä lisättyinä esiteltiin sosiaalityön ja työllisyyden palvelualueen johtotiimissä.
Työllisyysasioiden toimikunnassa kehittämistehtävä esitettiin keskeisten tulosten kautta. Yhdessä toimikunnan kanssa mietittiin mitä tulisi tulosten kanssa tehdä. Mihin suuntaan kuntouttavassa työtoiminnassa lähdetään Forssan kaupungissa. Toimikunta antoi positivista palautetta kehittämistehtävästä.
Forssan kaupungin perusturvassa pidetään asiakaslähtöistä työskentelytapaa hyvin tärkeänä. Asiakaslähtöisyys on kirjattu perusturvan omaan strategiaan. Työllisyyden hoidon ja ennen kaikkea kuntouttavan työtoiminnan kehittäminen on suurien työttömyyslukujen vuoksi ajankohtaista ja välttämätöntä. BIKVA arviointimalliin päädyttiin, koska haluttiin tuoda työllisyyden hoito poliittisten päätöksentekijöiden tietoisuuteen.
Kehittämistehtävän kautta asiakkailta saatu selkein viesti oli, että kuntouttavaan työtoimintaan pääsee helposti ja paikkoja on runsaasti tarjolla. Asiakkaat kokevat Startin tarjoaman ryhmämuotoisen kuntouttavan työtoiminnan vertaistuellisena ja päiviin sisältöä tuovana toimintana. Startilla on iso merkitys syrjäytymisen ehkäisyssä. Jotta asiakkaat pääsisivät työtoiminnasta eteenpäin, tulisi työllisyyden hoidon yksikköön palkata työvalmentaja tai jopa useampi.