Media leikki-ikäisen lapsen arjessa : Vanhempien arvio 3 - 5-vuotiaiden lasten median käytöstä
Lonnakko, Tiina (2012)
Lonnakko, Tiina
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097093
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Rovaniemen keskustan neuvolan palveluja käyttävien 3–5-vuotiaiden lasten median käyttöä. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa neuvoloissa työskenteleville terveydenhoitajille tuoretta tietoa leikki-ikäisten lasten median käytöstä, jota he voivat hyödyntää ohjatessaan vanhempia lasten median käyttöön liittyvissä asioissa. Opinnäytetyön tutkimusongelmia ovat: minkä verran leikki-ikäiset kuluttavat aikaansa audiovisuaalisen median parissa, minkälaista audiovisuaalista mediaa leikki-ikäiset käyttävät ja mitkä ovat vanhempien arviot leikki-ikäisten lasten median käytöstä.
Tutkimus on luonteeltaan määrällinen. Teoriaosuudessa käsitellään leikki-ikäisen lapsen kehitystä, median vaikutusta lapsiin, sekä mediakasvatuksen merkitystä. Tutkimuksen kohderyhmä koostuu Rovaniemen keskustan neuvolassa asioivien 3–5-vuotiaiden lasten vanhemmista. Aineiston keräämiseen olen käyttänyt vanhemmille osoitettua kyselylomaketta. Kyselylomakkeita jaettiin Rovaniemen keskustan neuvolan terveydenhoitajien toimesta yhteensä 105 kappaletta touko-kesäkuun aikana vuonna 2011. Kyselyyn vastasi 57 vanhempaa ja vastausprosentiksi muodostui 54 %.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että leikki-ikäiset kuluttavat audiovisuaalisen median parissa aikaa kohtuudella ja käyttävät mediaa monipuolisesti. Leikki-ikäiset katsovat ikätasolleen sopivia mediasisältöjä, mutta myös poikkeuksia ilmeni lasten suosikki elokuvien ja pelien sisällöissä, sekä median käytön määrässä. Vanhemmat arvioivat ikärajojen olevan tärkeitä, he rajoittavat tai seuraavat lastensa median käyttöä ja pitävät mediakasvatusta tärkeänä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että leikki-ikäisten lasten median käyttö on hyvällä mallilla ja vanhemmat ovat valveutuneita mediakasvatuksen osalta. Median käyttöön liittyvässä terveysneuvonnassa on kuitenkin vielä kehitettävää, sillä kaikki eivät noudata suosituksia ja myös vanhemmat itse arvioivat haluavansa saada lisää tietoa lasten median käyttöön liittyen.
Avainsanat: leikki-ikä, media, mediakasvatus
Tutkimus on luonteeltaan määrällinen. Teoriaosuudessa käsitellään leikki-ikäisen lapsen kehitystä, median vaikutusta lapsiin, sekä mediakasvatuksen merkitystä. Tutkimuksen kohderyhmä koostuu Rovaniemen keskustan neuvolassa asioivien 3–5-vuotiaiden lasten vanhemmista. Aineiston keräämiseen olen käyttänyt vanhemmille osoitettua kyselylomaketta. Kyselylomakkeita jaettiin Rovaniemen keskustan neuvolan terveydenhoitajien toimesta yhteensä 105 kappaletta touko-kesäkuun aikana vuonna 2011. Kyselyyn vastasi 57 vanhempaa ja vastausprosentiksi muodostui 54 %.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että leikki-ikäiset kuluttavat audiovisuaalisen median parissa aikaa kohtuudella ja käyttävät mediaa monipuolisesti. Leikki-ikäiset katsovat ikätasolleen sopivia mediasisältöjä, mutta myös poikkeuksia ilmeni lasten suosikki elokuvien ja pelien sisällöissä, sekä median käytön määrässä. Vanhemmat arvioivat ikärajojen olevan tärkeitä, he rajoittavat tai seuraavat lastensa median käyttöä ja pitävät mediakasvatusta tärkeänä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että leikki-ikäisten lasten median käyttö on hyvällä mallilla ja vanhemmat ovat valveutuneita mediakasvatuksen osalta. Median käyttöön liittyvässä terveysneuvonnassa on kuitenkin vielä kehitettävää, sillä kaikki eivät noudata suosituksia ja myös vanhemmat itse arvioivat haluavansa saada lisää tietoa lasten median käyttöön liittyen.
Avainsanat: leikki-ikä, media, mediakasvatus