Ladosta oppimisympäristö matkailupalvelujen tuottajille
Lehto, Liisa-Kaarina (2012)
Lehto, Liisa-Kaarina
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087038
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ladosta oppimisympäristö ja monipuolistaa oppimistilanteita. Oppimisympäristö kehitettiin Oulun seudun ammattiopisto Pudasjärven yksikköön, matkailualanperustutkinnon matkailupalvelujen tuottajaopiskelijoiden opetusta varten. Toimin heidän opettajanaan. Oppilaitoksen välittömään läheisyyteen siirrettiin vanha heinälato, joka muutettiin erilaisten ohjelmapalveluiden toteutuspaikaksi. Ladosta tehtiin kaksiosainen, jossa toisella puolella on kiinteä kotakeittiö ja toisella puolella muunneltavissa oleva tila, jota voi käyttää erilaisten ohjelmien oppimis- ja toteutusympäristönä. Lato mahdollistaa erilaisten asiakastilaisuuksien järjestämisen oppilaitoksen lähellä ja omassa toimintapaikassa.
Työn taustaksi perehdyin matkailun ohjelmapalvelujen tuotteistamiseen ja elämyksellisyyteen liittyvää käsitteistöön sekä luontoruokailuun. Sen lisäksi esittelen matkailualan perustutkinnon matkailupalvelujen tuottajien oppimis- ja työympäristöä.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen työ, jonka aikana tein osallistuvaa havainnointia ladon suunnittelusta ja rakentamisvaiheesta ensimmäiseen testitilaisuuteen. Rakennusprojektin aikana suunniteltiin lato sellaiseksi, että sitä voi hyödyntää mahdollisimman monenlaisissa oppimis- ja asiakastilaisuuksissa. Opinnäytetyössä kuvaan kehittämistehtävän kulkua ja esittelen ensimmäisen testitilaisuuden järjestämisen uudessa ladossa.
Työn tuloksena oppilaitoksellemme kehitettiin oppilaitoksemme fyysistä oppimisympäristöä rakentamalla lato, jota voi hyödyntää myös muiden alojen oppimistilanteissa. Uuteen latoon voi suunnitella opiskelijoille mielekkäämpiä ja mielenkiintoisempia oppimistilanteita, joka innostaa opiskelijoita kehittämään paikkaan erilaisia tilaisuuksia, kaikkina vuodenaikoina. Opettajana opin miten voin vaikuttaa omaan työhöni osallistumalla erilaisiin kehittämistehtäviin ja miten niiden avulla voin parantaa opiskelijoiden opiskelumahdollisuuksia ja oppilaitoksen työskentelyolosuhteita.
Työn taustaksi perehdyin matkailun ohjelmapalvelujen tuotteistamiseen ja elämyksellisyyteen liittyvää käsitteistöön sekä luontoruokailuun. Sen lisäksi esittelen matkailualan perustutkinnon matkailupalvelujen tuottajien oppimis- ja työympäristöä.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen työ, jonka aikana tein osallistuvaa havainnointia ladon suunnittelusta ja rakentamisvaiheesta ensimmäiseen testitilaisuuteen. Rakennusprojektin aikana suunniteltiin lato sellaiseksi, että sitä voi hyödyntää mahdollisimman monenlaisissa oppimis- ja asiakastilaisuuksissa. Opinnäytetyössä kuvaan kehittämistehtävän kulkua ja esittelen ensimmäisen testitilaisuuden järjestämisen uudessa ladossa.
Työn tuloksena oppilaitoksellemme kehitettiin oppilaitoksemme fyysistä oppimisympäristöä rakentamalla lato, jota voi hyödyntää myös muiden alojen oppimistilanteissa. Uuteen latoon voi suunnitella opiskelijoille mielekkäämpiä ja mielenkiintoisempia oppimistilanteita, joka innostaa opiskelijoita kehittämään paikkaan erilaisia tilaisuuksia, kaikkina vuodenaikoina. Opettajana opin miten voin vaikuttaa omaan työhöni osallistumalla erilaisiin kehittämistehtäviin ja miten niiden avulla voin parantaa opiskelijoiden opiskelumahdollisuuksia ja oppilaitoksen työskentelyolosuhteita.