Pilottihanke: Myynninedistäminen esillepanon avulla
Rinnasto, Susanna (2012)
Rinnasto, Susanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087029
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on myynninedistäminen esillepanon avulla. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö ja toimeksiantajana on Pohjanmaalla toimiva ABC Vaasa.
Tavoitteena tässä työssä oli suunnitella ja toteuttaa pilottihanke Deli-päädystä. Deli-pääty on hyllynpäätyyn rakennettu kokonaisuus tuotteista, jotka tekevät lapsiperheiden automatkoista sujuvia. Deli-päätyyn sijoitettiin monipuolinen valikoima eväsvaihtoehtoja joita koko perheen on helppo nauttia automatkalla. Pilottihanke toteutettiin ABC Vaasan myymälän puolella. Deli -päädyn tarkoituksena oli tarjota pientä ja helppoa evästä lapsiperheille. Kohderyhmäksi valittiin lapsiperheet, koska he ovat ABC Vaasan suurin asiakaskunta lomaviikoilla. Pilottihankkeen toimivuutta ja tarpeellisuutta testattiin kolmen hiihtolomaviikon ajan vuonna 2011. Pilottihankkeen avulla haluttiin selvittää, edistääkö Deli -pääty myyntiä niin paljon, että sille olisi tarvetta tulevaisuudessa. Deli-päädyn tuotteiden myyntiä seurattiin käyttäen apuna ”ennen ja jälkeen ilman kontrollia” -muotoilua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu myynninedistämisen määritelmästä, tavoitteista ja keinoista. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös visuaalista markkinointia sekä tuotteiden esillepanotekniikoita.
Pilottihankkeen tuloksiin perustuen voidaan todeta, että tuotteiden esillepano vaikuttaa myyntiin positiivisesti. Deli -pääty oli toimiva ja myyntiä edistävä keino. Deli -päädystä voidaan vielä kehittää toimivampi kokonaisuus, panostamalla siihen enemmän aikaa ja rahaa.
Tavoitteena tässä työssä oli suunnitella ja toteuttaa pilottihanke Deli-päädystä. Deli-pääty on hyllynpäätyyn rakennettu kokonaisuus tuotteista, jotka tekevät lapsiperheiden automatkoista sujuvia. Deli-päätyyn sijoitettiin monipuolinen valikoima eväsvaihtoehtoja joita koko perheen on helppo nauttia automatkalla. Pilottihanke toteutettiin ABC Vaasan myymälän puolella. Deli -päädyn tarkoituksena oli tarjota pientä ja helppoa evästä lapsiperheille. Kohderyhmäksi valittiin lapsiperheet, koska he ovat ABC Vaasan suurin asiakaskunta lomaviikoilla. Pilottihankkeen toimivuutta ja tarpeellisuutta testattiin kolmen hiihtolomaviikon ajan vuonna 2011. Pilottihankkeen avulla haluttiin selvittää, edistääkö Deli -pääty myyntiä niin paljon, että sille olisi tarvetta tulevaisuudessa. Deli-päädyn tuotteiden myyntiä seurattiin käyttäen apuna ”ennen ja jälkeen ilman kontrollia” -muotoilua.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu myynninedistämisen määritelmästä, tavoitteista ja keinoista. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myös visuaalista markkinointia sekä tuotteiden esillepanotekniikoita.
Pilottihankkeen tuloksiin perustuen voidaan todeta, että tuotteiden esillepano vaikuttaa myyntiin positiivisesti. Deli -pääty oli toimiva ja myyntiä edistävä keino. Deli -päädystä voidaan vielä kehittää toimivampi kokonaisuus, panostamalla siihen enemmän aikaa ja rahaa.