Introduktion till vårdnivå : Ett utvecklingsarbete om introduktionsprocessen inom den prehospitala vården
Halme, Yrjö-Pekka; Juusela, Enni (2012)
Halme, Yrjö-Pekka
Juusela, Enni
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086971
Tiivistelmä
Itä Uudenmaan pelastuslaitos vastaa ensihoito palveluiden tuottamisesta 1.1.2012 alkaen Porvoossa, Loviisassa ja Sipoossa. Pelastuslaitoksella ei aikaisemmin ole ollut käytössä mitään yhtenäistä suunnitelmaa jonka mukaan perustason sairaankuljettajia olisi perehdytetty hoitotasolle, joten tällaiselle oli tarvetta. Pelastuslaitokselle liitetyn kahden uuden alueen ja näin ollen henkilökuntamäärän kasvaessa, perehdytyssuunnitelman tarve muuttui ajankohtaiseksi. Suunnitelma takaisi yhtenäisen perehdytyksen kaikilla alueen asemilla.
Lopputyömme tarkoituksena on esittää Itä Uudenmaan pelastuslaitokselle esimerkki siitä, miten hoitotason perehdytys prosessina voitaisiin toteuttaa. Työhön sisältyy lyhyitä kuvauksia käytännön harjoitteista, jotka on valittu osaksi perehdytysprosessia oman kokemuspohjaisen tietomme, ensihoidon kirjallisuuden sekä Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen henkilökunnan toiveiden perusteella. Menetelmänä työssämme käytimme Carlströmin & Hagmanin (1995) kehittämistyön mallia. Patricia Bennerin (1991) malli kehitykselle aloittelijasta asiantuntijaksi toimi työn teoreettisena viitekehyksenä. Bennerin (1991) lisäksi käytimme Lauvås & Handalin (2001) teorioita ohjauksesta ja käytännön ammattiteoriaa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee sekä ohjaajan että ohjattavan kehitystä perehdytysprosessin aikana, sekä näiden keskinäistä suhdetta. Vaikka potilasturvallisuus usein liitetään hoitoalan kehitystöihin, olemme päättäneet pois sulkea sen ja lähestymme aihetta sen sijaan opetuksellisesta näkökulmasta
Lopputyömme tarkoituksena on esittää Itä Uudenmaan pelastuslaitokselle esimerkki siitä, miten hoitotason perehdytys prosessina voitaisiin toteuttaa. Työhön sisältyy lyhyitä kuvauksia käytännön harjoitteista, jotka on valittu osaksi perehdytysprosessia oman kokemuspohjaisen tietomme, ensihoidon kirjallisuuden sekä Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen henkilökunnan toiveiden perusteella. Menetelmänä työssämme käytimme Carlströmin & Hagmanin (1995) kehittämistyön mallia. Patricia Bennerin (1991) malli kehitykselle aloittelijasta asiantuntijaksi toimi työn teoreettisena viitekehyksenä. Bennerin (1991) lisäksi käytimme Lauvås & Handalin (2001) teorioita ohjauksesta ja käytännön ammattiteoriaa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee sekä ohjaajan että ohjattavan kehitystä perehdytysprosessin aikana, sekä näiden keskinäistä suhdetta. Vaikka potilasturvallisuus usein liitetään hoitoalan kehitystöihin, olemme päättäneet pois sulkea sen ja lähestymme aihetta sen sijaan opetuksellisesta näkökulmasta