Koulurakennuksen äänitekniset ominaisuudet
Remes, Risto-Matti (2012)
Remes, Risto-Matti
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086892
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Mikkelissä sijaitsevan koulurakennuksen äänitekniset ominaisuudet. Työntilaajana toimi Mikkelin kaupunki, ja työnkohde oli Kalevankankaan koulu. Tavoitteena oli ohjeistaa Mikkelin kaupunkia tulevaisuuden rakennushankkeiden akustiikan suunnittelussa ja toteutuksessa. Koulurakennus aloitti toimintansa elokuussa 2011. Rakennuksessa peruskorjattiin rakennuksen vanha osa ja laajennettiin koulutiloja rakentamalla kaksi uutta lisäsiipeä.
Koulurakennuksen ääniteknisillä ominaisuuksilla on iso merkitys oppilaiden ja opettajien viihtyvyyteen. Äänitekniikaltaan huonossa tilassa oppilaiden keskittymiskyky alenee ja oppiminen vaikeutuu. Akustiikan avulla on tarkoitus saada rakennus vastamaan käyttötarkoitusta parhaalla mahdollisella tavalla.
Kalevankankaan koululla ääniteknisiä ominaisuuksia tutkittiin ilmanvaihdon äänitasojen, rakenteiden ääneneristävyyden ja jälkikaiunta-ajan avulla. Rakennukselle oli asetettu tavoitteeksi sisäilmastoluokituksen mukainen sisäilmastoluokka S2. Sisäilmastoluokka S2 velvoittaa rakennuksen ääniteknisiltä ominaisuuksilta standardin SFS 5907 ”Rakennusten akustinen luokitus” mukaista akustista luokkaa C.
Rakennus ei täyttänyt sille asetettuja ääniteknisiä tavoitteita. Ilmanvaihdon äänitasoja mitattiin yhdessätoista tilassa, ja vain neljä tilaa täytti tavoitteet. Rakenteiden ääneneristävyys mitattiin seitsemän tilan välillä, ja vain kaksi näistä vastasi vaateita. Jälkikaiunta-aika mitattiin viidessä tilassa, ja yksikään mitattu tila ei saavuttanut vaadittua jälkikaiunta-aikaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että ääniteknisissä suunnittelussa ja toteutuksessa on isoja puutteita. Äänitekniset tavoitteet määritellään riittävän kattavasti sisäilmastoluokituksen avulla, mutta äänitekniikan toteutumista tulisi valvoa suunnittelu- ja toteutusvaiheessa sekä tarkistaa mittauksilla valmiin rakennuksen ominaisuudet. Vaativissa hankkeissa akustisen suunnittelijan käyttäminen on myös suositeltavaa.
Koulurakennuksen ääniteknisillä ominaisuuksilla on iso merkitys oppilaiden ja opettajien viihtyvyyteen. Äänitekniikaltaan huonossa tilassa oppilaiden keskittymiskyky alenee ja oppiminen vaikeutuu. Akustiikan avulla on tarkoitus saada rakennus vastamaan käyttötarkoitusta parhaalla mahdollisella tavalla.
Kalevankankaan koululla ääniteknisiä ominaisuuksia tutkittiin ilmanvaihdon äänitasojen, rakenteiden ääneneristävyyden ja jälkikaiunta-ajan avulla. Rakennukselle oli asetettu tavoitteeksi sisäilmastoluokituksen mukainen sisäilmastoluokka S2. Sisäilmastoluokka S2 velvoittaa rakennuksen ääniteknisiltä ominaisuuksilta standardin SFS 5907 ”Rakennusten akustinen luokitus” mukaista akustista luokkaa C.
Rakennus ei täyttänyt sille asetettuja ääniteknisiä tavoitteita. Ilmanvaihdon äänitasoja mitattiin yhdessätoista tilassa, ja vain neljä tilaa täytti tavoitteet. Rakenteiden ääneneristävyys mitattiin seitsemän tilan välillä, ja vain kaksi näistä vastasi vaateita. Jälkikaiunta-aika mitattiin viidessä tilassa, ja yksikään mitattu tila ei saavuttanut vaadittua jälkikaiunta-aikaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että ääniteknisissä suunnittelussa ja toteutuksessa on isoja puutteita. Äänitekniset tavoitteet määritellään riittävän kattavasti sisäilmastoluokituksen avulla, mutta äänitekniikan toteutumista tulisi valvoa suunnittelu- ja toteutusvaiheessa sekä tarkistaa mittauksilla valmiin rakennuksen ominaisuudet. Vaativissa hankkeissa akustisen suunnittelijan käyttäminen on myös suositeltavaa.