Asiakastutkimus ja kehityssuunnitelma
Kaijomaa, Hanna (2012)
Kaijomaa, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086874
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on helsinkiläisen taitoluisteluvälineiden maahantuonti, vähittäis- ja tukkukaupan asiakastyytyväisyystutkimus ja toiminnan kehittäminen. Työn tarkoituksena oli pohtia kehitysehdotuksia perustuen saatuihin tutkimustuloksiin. Kehitysehdotusten tavoitteena on syventää asiakassuhdetta sekä asiakasuskollisuutta muun muassa hyödyntämällä kanta-asiakasjärjestelmää, sekä erilaisia myynninedistämiskeinoja.
Tutkimus suoritettiin anonyymina asiakashaastatteluna, joka muodostui pääasiallisesti erilaisista väittämistä, sekä avoimista ja monivalintakysymyksistä. Asiakastyytyväisyystutkimuksessa tutkittiin yleisesti yrityksen kokonaistoimintaa asiakkaiden näkökulmasta.
Tulokset osoittivat asiakkaiden olevan erittäin tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Keskeiset kehitysosa-alueet olivat yrityksen näkyvyys ja markkinointi. Yritykselle laaditut kehitysehdotukset keskittyvät monipuoliseen markkinointiin, joka koostuu kanta-asiakasjärjestelmästä, myynninedistämistapahtumista, sosiaalisen median sovelluksista ja sponsoroinnista. Tehostuneen mainonnan tavoitteena on aktivoida sekä uusia ja vanhoja asiakkaita.
Tutkimus suoritettiin anonyymina asiakashaastatteluna, joka muodostui pääasiallisesti erilaisista väittämistä, sekä avoimista ja monivalintakysymyksistä. Asiakastyytyväisyystutkimuksessa tutkittiin yleisesti yrityksen kokonaistoimintaa asiakkaiden näkökulmasta.
Tulokset osoittivat asiakkaiden olevan erittäin tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Keskeiset kehitysosa-alueet olivat yrityksen näkyvyys ja markkinointi. Yritykselle laaditut kehitysehdotukset keskittyvät monipuoliseen markkinointiin, joka koostuu kanta-asiakasjärjestelmästä, myynninedistämistapahtumista, sosiaalisen median sovelluksista ja sponsoroinnista. Tehostuneen mainonnan tavoitteena on aktivoida sekä uusia ja vanhoja asiakkaita.