Asiakkuuksien rakentaminen HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulussa
Vähämäki, Lauri (2012)
Vähämäki, Lauri
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086868
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun Tutkimus- ja kehittämiskeskus. Opinnäyte on osa HAAGA-HELIA ammattikorkea-koulun Customer-projektia. Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena on antaa hyvät lähtökohdat asiakkuuksien kehittämiselle HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulussa, jossa kyseinen aihe on erittäin ajankohtainen.
Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan: 1) Asiakkuus ja sen elinkaari ja 2) arvoketjuajattelu ja sen analysoiminen. Asiakkuuden elinkaaren ja sen eri vaiheiden ymmärtäminen auttavat ymmärtämään asiakkuutta kokonaisuutena. Arvoketjun kuvaaminen ja sen analysoiminen auttavat kehittämään yrityksen liiketoimintaa sen parhaimpien osa-alueiden avulla.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksän, ennalta päätetyn, yrityksen edustajaa. Seitsemän yhdeksästä haastattelusta suoritettiin yrityksen edustajan tiloissa ja loput kaksi sähköpostin ja puhe-limen avulla.
Haastatteluissa edettiin puolistrukturoidun menetelmän avulla. Yritysten edustajan luona suoritetut haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Lopuksi tulokset jaoteltiin aihealueittain.
Tutkimustuloksista saatiin selkeitä näkemyksiä yhteistyön kehittämisestä. Yrityksen ja HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun välisen yhteistyön pitää olla aktiivista, johon kumpikin osapuoli ottaa osaa. Tämän lisäksi tuloksista tuli esille selkeitä odotuksia siitä, mitä yhteistyö pitäisi sisällään.
Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan: 1) Asiakkuus ja sen elinkaari ja 2) arvoketjuajattelu ja sen analysoiminen. Asiakkuuden elinkaaren ja sen eri vaiheiden ymmärtäminen auttavat ymmärtämään asiakkuutta kokonaisuutena. Arvoketjun kuvaaminen ja sen analysoiminen auttavat kehittämään yrityksen liiketoimintaa sen parhaimpien osa-alueiden avulla.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksän, ennalta päätetyn, yrityksen edustajaa. Seitsemän yhdeksästä haastattelusta suoritettiin yrityksen edustajan tiloissa ja loput kaksi sähköpostin ja puhe-limen avulla.
Haastatteluissa edettiin puolistrukturoidun menetelmän avulla. Yritysten edustajan luona suoritetut haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Lopuksi tulokset jaoteltiin aihealueittain.
Tutkimustuloksista saatiin selkeitä näkemyksiä yhteistyön kehittämisestä. Yrityksen ja HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun välisen yhteistyön pitää olla aktiivista, johon kumpikin osapuoli ottaa osaa. Tämän lisäksi tuloksista tuli esille selkeitä odotuksia siitä, mitä yhteistyö pitäisi sisällään.