Tietokonepelit pelaajan silmin : Nuorten peliharrastajien oma näkemys tietokonepelien vaikutuksista elämään, maailmankaikkeuteen ja kaikkeen
Iso-Markku, Juho (2012)
Iso-Markku, Juho
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086855
Tiivistelmä
Pelikulttuuri ja digitaaliset pelit ovat monelle nuorelle tärkeä toimintaympäristö, mutta nuorisotyöllisinä toimintaympäristöinä ne ovat edelleen vähän tunnettuja. Tietokonepelaamiseen liittyy paljon uskomuksia, joiden todenperäisyydestä käydään tieteellisissä julkaisuissa jatkuvasti keskustelua. Tässä opinnäytetyössä Helsingin nuorisoasiainkeskuksen Pelitalo halusi selvittää omien kävijöidensä pelaamistottumuksia ja suhtautumista tietokonepelaamisen väitettyihin vaikutuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tietokonepelejä harrastavien nuorten käsityksiä siitä miten pelaamisharrastus vaikuttaa pelaajan elämään, lisätä Helsingin nuorisoasiainkeskuksen pelitoiminnan ammattilaisten ymmärrystä nuorten ajatuksista harrastukseensa liittyen ja vaikuttaa tulevan nuorille suunnatun pelitoiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.
Nuorten käsityksien selvittämiseksi työn puitteissa toteutettiin kysely. Kyselyn pohjaksi tutkin pelaamisen vaikutuksiin liittyvää tieteellistä kirjallisuutta ja pyysin pelitoiminnan ammattilaisia listaamaan tuntemansa väitteet. Kyselyn tuloksia työstettiin johtopäätöksiksi ja huomioiksi yhdessä Pelitalon työntekijöiden kanssa ryhmäkeskustelutilanteessa, jossa samalla jaettiin myös kyselyn avulla selvinnyt uusi tieto eteenpäin.
Kyselyn tulokset selvensivät ja avarsivat ammattilaisten ymmärrystä nuorten suhtautumisesta pelaamiseen. Nuoret kokivat pelaamisen sosiaaliseksi harrastukseksi, jolla on paljon taitoihin liittyviä positiivisia vaikutuksia. Harrastus kuitenkin saattoi heidän mielestään tuoda ongelmia esimerkiksi perhesuhteisiin, elämänhallintaan ja unirytmiin.
Pelitalon lisäksi työn tuloksia voidaan hyödyntää kaikissa yhteyksissä, joissa tietokonepelejä ja pelitoimintaa yritetään käyttää nuorisotyöllisesti.
Asiasanat
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tietokonepelejä harrastavien nuorten käsityksiä siitä miten pelaamisharrastus vaikuttaa pelaajan elämään, lisätä Helsingin nuorisoasiainkeskuksen pelitoiminnan ammattilaisten ymmärrystä nuorten ajatuksista harrastukseensa liittyen ja vaikuttaa tulevan nuorille suunnatun pelitoiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.
Nuorten käsityksien selvittämiseksi työn puitteissa toteutettiin kysely. Kyselyn pohjaksi tutkin pelaamisen vaikutuksiin liittyvää tieteellistä kirjallisuutta ja pyysin pelitoiminnan ammattilaisia listaamaan tuntemansa väitteet. Kyselyn tuloksia työstettiin johtopäätöksiksi ja huomioiksi yhdessä Pelitalon työntekijöiden kanssa ryhmäkeskustelutilanteessa, jossa samalla jaettiin myös kyselyn avulla selvinnyt uusi tieto eteenpäin.
Kyselyn tulokset selvensivät ja avarsivat ammattilaisten ymmärrystä nuorten suhtautumisesta pelaamiseen. Nuoret kokivat pelaamisen sosiaaliseksi harrastukseksi, jolla on paljon taitoihin liittyviä positiivisia vaikutuksia. Harrastus kuitenkin saattoi heidän mielestään tuoda ongelmia esimerkiksi perhesuhteisiin, elämänhallintaan ja unirytmiin.
Pelitalon lisäksi työn tuloksia voidaan hyödyntää kaikissa yhteyksissä, joissa tietokonepelejä ja pelitoimintaa yritetään käyttää nuorisotyöllisesti.
Asiasanat