Tilaus-toimitusketjun kehittämisprojekti : Case: Yritys X Oy
Huuskonen, Kati (2012)
Huuskonen, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086794
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona SULOIN-hankkeessa mukana olevalle yritykselle. SULOIN-hanke on usean ammattikorkeakoulun yhteinen EU-rajoitteinen hanke, jonka tarkoi-tuksena on kehittää Etelä-Suomen logistiikkaklusterin osaamisrakenteita, kilpailukykyä ja eko-logisuutta kansainvälisen verkostoitumisen kautta.
Kohdeyritys toimii elintarvikkeiden tukkukaupan alalla. Yritys on laajentamassa toimintaansa ja ulkoistamassa kuljetuspalveluitaan uudelle yhteistyökumppanille. Kohdeyrityksessä ei ole tehty pitkäjänteistä suunnitelmaa tulevaisuuden tavoitteiden saavuttamiseksi ja prosesseja on muokattu muun tekemisen ohessa, jolloin reagoidaan tapahtuneisiin asioihin, muttei pystytä ennakoimaan tulevia tai varautumaan toiminnan muutoksiin.
Tämän projektin tavoitteena oli kehittää Yritys X Oy:n tilaus-toimitusprosessia kokonaisuutena. Kokonaisuus syntyi useista osa-alueista kuten tilauslomakkeen tekeminen, hinnoittelujärjestelmän selkeyttäminen, kuljetuskustannusten määrittäminen, informaation kulun parantaminen, kylmäkuljetuslaatikoiden panttijärjestelmän kehittäminen ja viikonloppupäivystyksen edellytysten selvittäminen. Lisäksi työssä perehdyttiin tilaus-toimitusprosessin mallintamiseen ja saatavien koti-uttamisen tehostamiseen.
Toinen olennainen osa-alue opinnäytetyössä oli kehittämisprojektin läpivienti. Työssä käsitellään projektin suunnittelua, aikatauluttamista, tavoitteiden asettamista ja projektin käytännön toteutusta sekä lopuksi arvioidaan projektin tuottamia tuloksia ja sen toiminnallista onnistumista. Oman oppimisen tavoitteista tärkeimpänä oli projektitoiminnan tehostaminen ja projektin läpivienti suunnitelman mukaisesti sekä sopeutuminen muutoksiin projektin aikana.
Työmenetelminä käytettiin haastattelua osana tapaamisia, sekä sähköpostitse tapahtuvaa tiedonsiirtoa. Varsinaiset tehtävät on tehty kohdeyrityksen antamien tietojen ja toiveiden pohjalta, hyödyntäen ainutlaatuista asiakasnäkökulmaa ja moniammatillista osaamista. Suurin osa työstä tehtiin kohdeyrityksestä erillään, jotta ulkopuolinen näkökulma oli helpompi säilyttää ja yrityksessä jatkuvasti tapahtuvat muutokset eivät hankaloittaneet projektiin keskittymistä.
Kokonaisuudessaan projekti oli onnistunut tuotosten osalta. Annetussa ajassa ja käytettävissä olevilla resursseilla pystyttiin kuitenkin tarjoamaan yritykselle kehittämisehdotuksia kattavasti kaikille osa-alueille, vaikkei kovin syvälliseen analyysiin päästy. Projektisuunnitelma oli kaikin puolin onnistunut, vaikka kokonaisaika venyi, niin alun perin suunniteltu tuntimäärä piti lopulta aika hyvin paikkansa. Projektin lopputuloksiin voidaan olla tyytyväisiä.
Kohdeyritys toimii elintarvikkeiden tukkukaupan alalla. Yritys on laajentamassa toimintaansa ja ulkoistamassa kuljetuspalveluitaan uudelle yhteistyökumppanille. Kohdeyrityksessä ei ole tehty pitkäjänteistä suunnitelmaa tulevaisuuden tavoitteiden saavuttamiseksi ja prosesseja on muokattu muun tekemisen ohessa, jolloin reagoidaan tapahtuneisiin asioihin, muttei pystytä ennakoimaan tulevia tai varautumaan toiminnan muutoksiin.
Tämän projektin tavoitteena oli kehittää Yritys X Oy:n tilaus-toimitusprosessia kokonaisuutena. Kokonaisuus syntyi useista osa-alueista kuten tilauslomakkeen tekeminen, hinnoittelujärjestelmän selkeyttäminen, kuljetuskustannusten määrittäminen, informaation kulun parantaminen, kylmäkuljetuslaatikoiden panttijärjestelmän kehittäminen ja viikonloppupäivystyksen edellytysten selvittäminen. Lisäksi työssä perehdyttiin tilaus-toimitusprosessin mallintamiseen ja saatavien koti-uttamisen tehostamiseen.
Toinen olennainen osa-alue opinnäytetyössä oli kehittämisprojektin läpivienti. Työssä käsitellään projektin suunnittelua, aikatauluttamista, tavoitteiden asettamista ja projektin käytännön toteutusta sekä lopuksi arvioidaan projektin tuottamia tuloksia ja sen toiminnallista onnistumista. Oman oppimisen tavoitteista tärkeimpänä oli projektitoiminnan tehostaminen ja projektin läpivienti suunnitelman mukaisesti sekä sopeutuminen muutoksiin projektin aikana.
Työmenetelminä käytettiin haastattelua osana tapaamisia, sekä sähköpostitse tapahtuvaa tiedonsiirtoa. Varsinaiset tehtävät on tehty kohdeyrityksen antamien tietojen ja toiveiden pohjalta, hyödyntäen ainutlaatuista asiakasnäkökulmaa ja moniammatillista osaamista. Suurin osa työstä tehtiin kohdeyrityksestä erillään, jotta ulkopuolinen näkökulma oli helpompi säilyttää ja yrityksessä jatkuvasti tapahtuvat muutokset eivät hankaloittaneet projektiin keskittymistä.
Kokonaisuudessaan projekti oli onnistunut tuotosten osalta. Annetussa ajassa ja käytettävissä olevilla resursseilla pystyttiin kuitenkin tarjoamaan yritykselle kehittämisehdotuksia kattavasti kaikille osa-alueille, vaikkei kovin syvälliseen analyysiin päästy. Projektisuunnitelma oli kaikin puolin onnistunut, vaikka kokonaisaika venyi, niin alun perin suunniteltu tuntimäärä piti lopulta aika hyvin paikkansa. Projektin lopputuloksiin voidaan olla tyytyväisiä.