Röntgenhoitajaopiskelijoiden ammatillisen kasvun tukeminen sädehoitotyön ohjatussa harjoittelussa : Harjoitteluopas Oulun yliopistolliseen sairaalaan
Vallivaara, Tiia (2012)
Vallivaara, Tiia
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076777
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Sädehoitotyön harjoittelussa röntgenhoitajaopiskelijan on tarkoitus oppia ja kasvaa asiantuntevaksi sädehoitotyön toteuttajaksi. Oppiminen on myös perehdyttämisen päätavoite. Perehdyttäminen kuuluukin olennaisena osana hyvin onnistuneeseen harjoitteluun. Hyvin onnistunut perehdyttäminen parantaa asenteita ja motivaatiota, mikä myös osaltaan vaikuttaa positiivisesti oppimiseen. Opiskelijoiden onnistunut perehdyttäminen helpottaa myös rekrytointia tulevaisuudessa, koska opiskelijat saavat myönteisen kuvan sädehoidon yksiköstä.
Tulostavoitteenani oli tuottaa Oulun yliopistolliselle sairaalan sädehoidon yksikölle harjoitteluopas, joka toimii perehdytysmateriaalina ja jonka avulla opiskelijat voivat myös perehtyä itsenäisesti. Harjoitteluoppaan tein kohdennetusti Oulun seudun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille, sillä he ovat sädehoidon yksikön ylivoimaisesti suurin opiskelijaryhmä. Toiminnallisena tavoitteenani on tukea sädehoidon yksikössä harjoittelevien röntgenhoitajaopiskelijoiden oppimisprosessin etenemistä sekä ammatillista kasvua.
Ennen tuotteen valmistamista tein esitutkimuksen Oulun yliopistollisen sairaalan sädehoidon yksikössä harjoitelleille röntgenhoitajaopiskelijoille, jotta pystyin valmistamaan tarpeita vastaavan harjoitteluoppaan. Esitutkimuksen avulla sain tietoa röntgenhoitajaopiskelijoiden tarpeista koskien harjoitteluoppaan sisältöä. Esitutkimus oli tuotekehityksen lähtökohta. Harjoitteluopas esitestattiin Oulun seudun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoilla, joilla oli jo ollut sädehoitotyön teoriaopinnot. Osa heistä oli suorittanut myös sädehoitotyön harjoittelun. Vastaajat olivat pääasiassa tyytyväisiä harjoitteluoppaaseen ja sitä pidettiin erittäin tarpeellisena.
Jatkokehityshaasteena on harjoitteluoppaan päivittäminen. Harjoitteluopasta voi myös kehittää edelleen.
Sädehoitotyön harjoittelussa röntgenhoitajaopiskelijan on tarkoitus oppia ja kasvaa asiantuntevaksi sädehoitotyön toteuttajaksi. Oppiminen on myös perehdyttämisen päätavoite. Perehdyttäminen kuuluukin olennaisena osana hyvin onnistuneeseen harjoitteluun. Hyvin onnistunut perehdyttäminen parantaa asenteita ja motivaatiota, mikä myös osaltaan vaikuttaa positiivisesti oppimiseen. Opiskelijoiden onnistunut perehdyttäminen helpottaa myös rekrytointia tulevaisuudessa, koska opiskelijat saavat myönteisen kuvan sädehoidon yksiköstä.
Tulostavoitteenani oli tuottaa Oulun yliopistolliselle sairaalan sädehoidon yksikölle harjoitteluopas, joka toimii perehdytysmateriaalina ja jonka avulla opiskelijat voivat myös perehtyä itsenäisesti. Harjoitteluoppaan tein kohdennetusti Oulun seudun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille, sillä he ovat sädehoidon yksikön ylivoimaisesti suurin opiskelijaryhmä. Toiminnallisena tavoitteenani on tukea sädehoidon yksikössä harjoittelevien röntgenhoitajaopiskelijoiden oppimisprosessin etenemistä sekä ammatillista kasvua.
Ennen tuotteen valmistamista tein esitutkimuksen Oulun yliopistollisen sairaalan sädehoidon yksikössä harjoitelleille röntgenhoitajaopiskelijoille, jotta pystyin valmistamaan tarpeita vastaavan harjoitteluoppaan. Esitutkimuksen avulla sain tietoa röntgenhoitajaopiskelijoiden tarpeista koskien harjoitteluoppaan sisältöä. Esitutkimus oli tuotekehityksen lähtökohta. Harjoitteluopas esitestattiin Oulun seudun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoilla, joilla oli jo ollut sädehoitotyön teoriaopinnot. Osa heistä oli suorittanut myös sädehoitotyön harjoittelun. Vastaajat olivat pääasiassa tyytyväisiä harjoitteluoppaaseen ja sitä pidettiin erittäin tarpeellisena.
Jatkokehityshaasteena on harjoitteluoppaan päivittäminen. Harjoitteluopasta voi myös kehittää edelleen.