Kansalaisjärjestöjen tehokeinot : Asiakkaana Greenpeace
Venäläinen, Jukka (2012)
Venäläinen, Jukka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076763
Tiivistelmä
Työhön kuuluu kolmen erilaisen kampanjan analysointi kahdelta samankaltaiselta kansalaisjärjestöltä (Greenpeace ja PETA). Opinnäytetyössä tutkittavista kampanjoista yksi on oma asiakastyö Greenpeace -kansalaisjärjestölle. Analyysien lisäksi tutkimukseen kuuluu myös näiden kampanjoiden analyysien lopputuloksien vertailu keskenään. Opinnäytetyön johdanto-osiossa on käsitelty työn taustoja, sille asetettuja tavoitteita sekä työtapoja ja menetelmiä. Opinnäytetyön keskeisin tavoite on ollut selvittää kolmen esimerkkikampanjan kautta nissä käytettyjä viestinnällisiä tehokeinoja ammatillisen kehittymisen valossa. Tavoitteiden saavuttamiseen on käytetty työmenetelminä kuva-analyysejä sekä ammatillista pohdintaa. Molemmista järjestöistä tarjotaan pohjatiedot, joihin kuuluvat yleinen toimintamalli, niiden historia sekä niiden yleisesti käyttämät toimintatavat. Tutkittavaksi kampanjoiksi on valittu PETAn Ink not Mink! -kampanja, Greenpeacen Become David -kampanja sekä asiakastyönä tehty Greenpeacen Findonesia -kampanja. Kampanjoiden tutkimusmenetelmiin kuuluu kampanjan esittely, sen pääasiallisen kohderyhmän selvittäminen, kampanjassa käytetyn visuaalisen ilmeen tutkiminen, viestinnällisten tehokeinojen selvittäminen sekä kampanjan tutkimustuloksien yhteenveto. Vertailuosiossa on käyty pohdintaa kampanjoissa käytettyjen viestinnällisten tehokeinojen sekä visuaalisten ulkoasujen eroavaisuuksista. Vertailuun on myös koottu jokaisen kampanjan vahvuudet sekä heikkoudet. Opinnäyteraportti päättyy prosessin arviointiin jossa on pohdintaa itse työprosessista ja sille asetettujen tavoitteiden toteutumisesta.