Palvelunkäyttäjälähtöinen työtoiminta
Raivio, Taina (2012)
Raivio, Taina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076700
Tiivistelmä
Toimintakeskuksissa toteutettavalle työtoiminnalle luo kehyksen tällä hetkellä laki, toimintalinjoja ja suuntaviivoja määrittävät niin kunnat, kuntayhtymät kuin toimintayksikötkin. Palveluntarjonta ja sisältö on siten hyvin moninaista. Tämänhetken suuntaus avoimille työmarkkinoille on hyvä, mutta kaikki palvelunkäyttäjät eivät todennäköisesti tule työllistymään kokoviikkoisesti joko omasta tai ulkoisesta vaikuttimesta johtuen.
Tutkimuksen tarkoitus oli hakea näkökulmia työtoiminnan kehittämiseen sekä siihen, minkälaisia palveluita ja minkälaista palvelua hyvän toiminnan tulisi sisältää sekä palvelunkäyttäjälähtöisen, tarpeisiin vastaavan ja mielekkään palvelu-rakenteen kehittäminen työtoiminnan sektorille. Lisäksi tavoitteena on tuottaa tietoa muista palvelunkäyttäjien ilmaisemista tulevaisuuden toimintamalleista.
Responsiiviseen arviointiin perustuva aineiston keruu tapahtui Seinäjoen toiminta-keskuksen työtoiminnan palvelunkäyttäjien ja henkilökunnan focusryhmäkeskusteluissa. Keskusteluryhmät pidettiin ryhmätoimintojen lomassa. Aikaa keskusteluihin oli varattu kerran viikossa n. ½ -1 tuntia. Keskustelut tapahtuivat kevään 2011 ja kevään 2012 aikana. Palvelunkäyttäjistä muodostettuja 6 – 12 hengen ryhmiä oli 3, henkilökuntaa haastattelin yhtenä, 8-10 hengen ryhmänä. Keskusteluita ohjasi kysymysrunko, koostuen toimintaympäristöstä, toiminnasta ja palveluidenkäyttäjistä toimijoina.
Aineiston analysointi tapahtui kvalitatiivisesti. Tuloksista nousi esiin mielekkäiden palveluiden kehys, joka muodostui perinteisen työtoiminnan lisäksi niin oppimisen haasteista, sosiaalisesta kentästä kuin yhteiskunnan normaalipalveluistakin. Turvallinen kokemuksellisuus nähtiin tärkeänä palvelumuutoksissa ja oman osallisuuden lisäämisessä.
Tutkimuksen tarkoitus oli hakea näkökulmia työtoiminnan kehittämiseen sekä siihen, minkälaisia palveluita ja minkälaista palvelua hyvän toiminnan tulisi sisältää sekä palvelunkäyttäjälähtöisen, tarpeisiin vastaavan ja mielekkään palvelu-rakenteen kehittäminen työtoiminnan sektorille. Lisäksi tavoitteena on tuottaa tietoa muista palvelunkäyttäjien ilmaisemista tulevaisuuden toimintamalleista.
Responsiiviseen arviointiin perustuva aineiston keruu tapahtui Seinäjoen toiminta-keskuksen työtoiminnan palvelunkäyttäjien ja henkilökunnan focusryhmäkeskusteluissa. Keskusteluryhmät pidettiin ryhmätoimintojen lomassa. Aikaa keskusteluihin oli varattu kerran viikossa n. ½ -1 tuntia. Keskustelut tapahtuivat kevään 2011 ja kevään 2012 aikana. Palvelunkäyttäjistä muodostettuja 6 – 12 hengen ryhmiä oli 3, henkilökuntaa haastattelin yhtenä, 8-10 hengen ryhmänä. Keskusteluita ohjasi kysymysrunko, koostuen toimintaympäristöstä, toiminnasta ja palveluidenkäyttäjistä toimijoina.
Aineiston analysointi tapahtui kvalitatiivisesti. Tuloksista nousi esiin mielekkäiden palveluiden kehys, joka muodostui perinteisen työtoiminnan lisäksi niin oppimisen haasteista, sosiaalisesta kentästä kuin yhteiskunnan normaalipalveluistakin. Turvallinen kokemuksellisuus nähtiin tärkeänä palvelumuutoksissa ja oman osallisuuden lisäämisessä.