Vapaaehtoistyömatkan lanseeraus Suomen markkinoille
Pentikäinen, Santtu (2012)
Pentikäinen, Santtu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076677
Tiivistelmä
Vapaaehtoistyömatkailu on tällä hetkellä kasvava matkailun muoto. Kasvun ja globalisaation myötä kansainvälisille matkailutuotelanseerauksille on muodostunut kysyntää. Tämän opinnäytetyön tavoite oli lanseerata yksi vapaaehtoistyömatka Suomen markkinoille.
Italian Sardiniassa toimii valastutkimukseen ja luonnonsuojeluun keskittynyt yksityinen voittoa tavoittelematon tutkimus- ja koulutuskeskus Bottlenose Dolphin Research Institute (BDRI). Se keskittyy pääasiallisesti pullonokkadelfiinien tutkimustyöhön ja pyrkii sen avulla vaikuttamaan paikallisiin päättäjiin tähdäten Sardinian delfiinipopulaation ja meriekosysteemin suojeluun. BDRI rahoittaa toimintansa tarjoamalla opiskelijoille harjoittelupaikkoja ja yksityisille henkilöille mahdollisuuden vapaaehtoistyöhön tutkimustyön parissa.
Suomen Ekomatkaajat välittää vapaaehtoistyöprojekteja suomalaisille kuluttajille. Yritys sopi toimintaidealtaan opinnäytetyön tavoitteeseen hyvin, ja siitä tuli työn toimeksiantaja. BDRI:n projekti haluttiin tuoda Ekomatkaajien tuotteeksi. Tuotetta lanseerattaessa keskityttiin siihen, miten sitä kannattaisi markkinoida. Työssä hyödynnettiin markkinoinnin teoriaa, ja viitekehyksinä toimivat nonprofit -organisaation sekä vapaaehtoistyöntekijöille kohdistettu markkinointi. Työtä lähestyttiin myös matkailutuotteen markkinoinnin näkökulmasta. Tässä viitekehyksinä toimivat elämyksellisyys, eettinen matkailu ja ekomatkailu.
Lanseerattavan vapaaehtoistyömatkan sisältö hahmottui havainnoinnin avulla. BDRI:n tutkimusryhmän mukana vietettiin yksi viikko vapaaehtoistyöntekijän roolissa. Tuotteen sisältö tarkentui lisäksi haastattelemalla BDRI:n johtavaa biologia. Haastattelun yhteydessä myös neuvoteltiin BDRI:n ja Ekomatkaajien väliset sopimusasiat. Tämän jälkeen tutkittiin tuotteen potentiaalisten asiakkaiden mielikuvia tuotteesta. Tätä varten laadittiin kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää, miten tuote menisi parhaiten kaupaksi sen kohderyhmälle.
Tuotteen lanseerausmarkkinoinnin toteutus pohjautui havainnoinnin ja haastattelun yhteydessä saatuun informaatioon. Markkinointi toteutettiin noudattaen kirjallisuudesta poimittuja markkinoinnin malleja. Tuotteen kuvauksessa painotettiin niitä asioita, jotka erottautuivat positiivisesti kyselyn tuloksissa. Elämyksellisyyttä pyrittiin välittämään kuvauksessa sanallisin keinoin ja kuvien avulla.
BDRI ja Ekomatkaajat pääsivät sopimukseen markkinoinnin ja hakuprosessin käsittelyn menetelmistä sekä näitä vastaan maksetusta palkkiosta. Tuotteesta tuli osa Ekomatkaajien tarjontaa. Opinnäytetyö tuotti hyötyä BDRI:lle ja Ekomatkaajille. Uudet asiakkaat tuovat molemmille osapuolille tuottoa, jonka organisaatiot voivat sitouttaa tavoitteisiinsa ja toimintansa ylläpitämiseen.
Italian Sardiniassa toimii valastutkimukseen ja luonnonsuojeluun keskittynyt yksityinen voittoa tavoittelematon tutkimus- ja koulutuskeskus Bottlenose Dolphin Research Institute (BDRI). Se keskittyy pääasiallisesti pullonokkadelfiinien tutkimustyöhön ja pyrkii sen avulla vaikuttamaan paikallisiin päättäjiin tähdäten Sardinian delfiinipopulaation ja meriekosysteemin suojeluun. BDRI rahoittaa toimintansa tarjoamalla opiskelijoille harjoittelupaikkoja ja yksityisille henkilöille mahdollisuuden vapaaehtoistyöhön tutkimustyön parissa.
Suomen Ekomatkaajat välittää vapaaehtoistyöprojekteja suomalaisille kuluttajille. Yritys sopi toimintaidealtaan opinnäytetyön tavoitteeseen hyvin, ja siitä tuli työn toimeksiantaja. BDRI:n projekti haluttiin tuoda Ekomatkaajien tuotteeksi. Tuotetta lanseerattaessa keskityttiin siihen, miten sitä kannattaisi markkinoida. Työssä hyödynnettiin markkinoinnin teoriaa, ja viitekehyksinä toimivat nonprofit -organisaation sekä vapaaehtoistyöntekijöille kohdistettu markkinointi. Työtä lähestyttiin myös matkailutuotteen markkinoinnin näkökulmasta. Tässä viitekehyksinä toimivat elämyksellisyys, eettinen matkailu ja ekomatkailu.
Lanseerattavan vapaaehtoistyömatkan sisältö hahmottui havainnoinnin avulla. BDRI:n tutkimusryhmän mukana vietettiin yksi viikko vapaaehtoistyöntekijän roolissa. Tuotteen sisältö tarkentui lisäksi haastattelemalla BDRI:n johtavaa biologia. Haastattelun yhteydessä myös neuvoteltiin BDRI:n ja Ekomatkaajien väliset sopimusasiat. Tämän jälkeen tutkittiin tuotteen potentiaalisten asiakkaiden mielikuvia tuotteesta. Tätä varten laadittiin kysely, jonka tarkoituksena oli selvittää, miten tuote menisi parhaiten kaupaksi sen kohderyhmälle.
Tuotteen lanseerausmarkkinoinnin toteutus pohjautui havainnoinnin ja haastattelun yhteydessä saatuun informaatioon. Markkinointi toteutettiin noudattaen kirjallisuudesta poimittuja markkinoinnin malleja. Tuotteen kuvauksessa painotettiin niitä asioita, jotka erottautuivat positiivisesti kyselyn tuloksissa. Elämyksellisyyttä pyrittiin välittämään kuvauksessa sanallisin keinoin ja kuvien avulla.
BDRI ja Ekomatkaajat pääsivät sopimukseen markkinoinnin ja hakuprosessin käsittelyn menetelmistä sekä näitä vastaan maksetusta palkkiosta. Tuotteesta tuli osa Ekomatkaajien tarjontaa. Opinnäytetyö tuotti hyötyä BDRI:lle ja Ekomatkaajille. Uudet asiakkaat tuovat molemmille osapuolille tuottoa, jonka organisaatiot voivat sitouttaa tavoitteisiinsa ja toimintansa ylläpitämiseen.