Yläkouluikäisen nuoren terveyden edistäminen toiminnallisin menetelmin
Airio, Sari (2012)
Airio, Sari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076675
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on saanut alkunsa eräältä kantahämäläisen yläkoulun kouluterveydenhoitajalta, joka koki tarpeen nuorten terveyden edistämiselle kouluympäristössään. Aihe oli siis kaikkea sitä, mitä opinnäytetyöltä halusin: mielenkiintoinen, omaa ammatillista kasvua kehittävä ja ennen kaikkea tarpeesta lähtöisin.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja sen tavoitteena on tukea ja edistää nuorten terveyttä ja lisätä terveystietoutta toiminnallisin menetelmin. Opinnäytetyöni alussa käsittelen nuoren kasvua ja kehitystä. Paneudun myös nuorten tärkeimpiin terveyden edistämisen teemoihin, jotka olen rajannut tutkitun tiedon perusteella. Avaan myös nuorten terveyden edistämisen teemaa sekä esittelen joitakin nuorten terveyden edistämisen hankkeita.
Toteutin kahdelle kahdeksasluokkalaiselle ryhmälle (N=40) terveyskasvatustunnin. Tunti jakautui toiminnalliseen ja tiedon keruu osioon. Toiminnallisen osuuden jälkeen toteutin terveystietotestin sekä keräsin oppilailta sekä opettajalta ja kouluterveydenhoitajalta palautetta. Ilmeni, että nuorilla on eniten tiedonpuutteita murrosikään liittyvissä asioissa. Lisäksi tiedonpuutetta on myös seksuaaliterveyden sekä päihteiden terveysteemoista. Otannan nuorista 53 prosenttia on sitä mieltä, että tärkein terveysteema on päihteet. Toiseksi tärkeimmäksi listattiin ehkäisy ja seksuaalisuus.
Nuorilta saadun palautteen perusteella toiminnalliset oppimismenetelmät ovat hyödyllisiä ja tehokkaita. Toiminnallinen terveyden edistäminen soveltuu hyvin tämän ikäisille nuorille, sillä se on motivoiva ja kiinnostava tapa oppia ja sisäistää uutta tietoa. Toiminnallisuus toi nuorille erilaisen oppimismenetelmän, jonka oppilaat kokivat mukavaksi ja mielenkiintoiseksi tavaksi oppia. Vaihtelevuus opiskelumenetelmissä lisää mahdollisuuksia oppia, sillä jotkut oppivat paremmin tekemisen kuin kuuntelemisen tai näkemisen kautta. Tulevaisuudessa voisi keskittyä kehittämään toiminnallisia oppimismenetelmiä, sillä parhaimmillaan se rikastuttaisi oppiaineiden sisältöä.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja sen tavoitteena on tukea ja edistää nuorten terveyttä ja lisätä terveystietoutta toiminnallisin menetelmin. Opinnäytetyöni alussa käsittelen nuoren kasvua ja kehitystä. Paneudun myös nuorten tärkeimpiin terveyden edistämisen teemoihin, jotka olen rajannut tutkitun tiedon perusteella. Avaan myös nuorten terveyden edistämisen teemaa sekä esittelen joitakin nuorten terveyden edistämisen hankkeita.
Toteutin kahdelle kahdeksasluokkalaiselle ryhmälle (N=40) terveyskasvatustunnin. Tunti jakautui toiminnalliseen ja tiedon keruu osioon. Toiminnallisen osuuden jälkeen toteutin terveystietotestin sekä keräsin oppilailta sekä opettajalta ja kouluterveydenhoitajalta palautetta. Ilmeni, että nuorilla on eniten tiedonpuutteita murrosikään liittyvissä asioissa. Lisäksi tiedonpuutetta on myös seksuaaliterveyden sekä päihteiden terveysteemoista. Otannan nuorista 53 prosenttia on sitä mieltä, että tärkein terveysteema on päihteet. Toiseksi tärkeimmäksi listattiin ehkäisy ja seksuaalisuus.
Nuorilta saadun palautteen perusteella toiminnalliset oppimismenetelmät ovat hyödyllisiä ja tehokkaita. Toiminnallinen terveyden edistäminen soveltuu hyvin tämän ikäisille nuorille, sillä se on motivoiva ja kiinnostava tapa oppia ja sisäistää uutta tietoa. Toiminnallisuus toi nuorille erilaisen oppimismenetelmän, jonka oppilaat kokivat mukavaksi ja mielenkiintoiseksi tavaksi oppia. Vaihtelevuus opiskelumenetelmissä lisää mahdollisuuksia oppia, sillä jotkut oppivat paremmin tekemisen kuin kuuntelemisen tai näkemisen kautta. Tulevaisuudessa voisi keskittyä kehittämään toiminnallisia oppimismenetelmiä, sillä parhaimmillaan se rikastuttaisi oppiaineiden sisältöä.